2 maj 2006 - 13 maj 2006

2 maj 2006
Det var riktigt segt att gå upp imorse, blivande mannen har snarkat i mitt öra hela natten eftersom han glömde spraya allerginäsan i helgen. Suck!
Känns som jag sov 1h sammanlagt. Ingen höjdare med andra ord.
Men det var bara att trava upp och fixa ordning frukost och göra ordning skruttan och mig själv och så iväg till skola och jobb.

Efter jobbet åkte jag iväg och solade solarium för första gången på flera år, nu måste jag bli brun till bröllopet har jag bestämt mig för. Eftersom den där nedrans vårsolen aldrig vill dyka upp o solbränna mig lite!!
Hittade ett ställa där man kunde sola 9 min och ändå bli lika brun som om man solat 30 min - vilken lyx! Jag brukar nämligen få lite smått klastrofobi i de där solariumen och så är det ju så svettigt att ligga en halvtimme, så det där passar mig utmärkt tänkte jag.
Iväg dit och så in i ett av båsen, stoppar i mina 30:- och så lägger jag mig där och solar. Tycker att det var väldigt långa 9 minuter men ligger ändå kvar.
Kliver upp o gör rent och klär på mig igen och går ut.
Då får jag se en stor anslagstavla där de berättar att det finns ETT solarium i rummet som har 32 rör och de andra har 44 rör. Det är inte lika starkt och därför solar man 15 min för att uppnå samma effekt!
Tror ni inte jag hade valt just det!?
Men nu i efterhand tror jag det var ett bra val, för det hettar och kliar på min hals så jag håller på att bli tokig. Har haft väldiga problem med soleksem de sista 2 åren, från att aldrig ha haft ett enda soleksem eller problem med röd hy i solen så gick jag från total tolerans till noll tolerans över en vinter! Två vårar på raken har jag knappt kunnat sticka ut näsan innan kroppen sakta har vant sig och till slut går det bra framåt juli månad igen.
Så nu sitter jag här med klådan på halsen igen, men hoppas det inte ska bli värre i alla fall. Det är nu 3h sen jag låg i solariumet, det kan väl inte bli värre i alla fall??
Hoppas inte det, ska gå o ta mig en avsvalkande dusch tänkte jag.

Prinsessan fick ta med sig en kompis hem från skolan idag och de har lekt så bra hela eftermiddagen. Nu ser hon på bolibompa och min blivande man jobbar över, så det blir en sen kväll för mig idag. Jag som fick en sån trött start imorse, inte vad jag längtar efter precis. Skulle gärna dimpa ner i soffan direkt om det gick och stanna där tills ögonen faller ihop - men det går inte när man har en liten söt prinsessa att ta hand om och inte skulle jag vilja vara utan henne heller så jag struntar i soffan och grejar med henne istället.


3 maj 2006
Ska man vara fin får man lida pin!
Det uttrycket stämmer verkligen bra med hur jag har det just nu.
Har köpt ett par bröllopsskor som var lite trånga på ena foten eftersom den var ny, men den andra som folk hade provat kändes bra. Så då fick jag tipset från expediten att ta med skorna hem och prova dem en vecka och se om det blir bättre!
Sagt och gjort, jag köpte skorna och har nu i 3 dagar tassat runt här i mina nya vita bröllopsskor med halvhög klack.
Första dagen gick jag runt helt näck och bara i skorna, för jag var nyduschad och ville prova dem.
Oj vad min sambo blev glad!!
Nästa dag hade jag dem på mig när jag diskade och plockade undan här hemma, lyckades ha dem på mig i 4h innan fötterna sa stopp!
Och idag har jag haft dem 2h på förmiddagen innan det sa stopp igen. Men jag hann hänga en tvättmaskin, fixa lite med blommorna och bara gå runt, runt här hemma för att försöka gå in dem.
Känns ju lite smått konstigt att gå runt i fin skor så här på vardagen, jag är i vanliga fall en riktig sneaker tjej så jag är inte van vid höga klackar och jag brukar inte ha finskor mer än när jag ska vara fin.
Men ska man gifta sig så ska man!
Summa summario så har jag iallafall kommit fram till under dessa 3 dagar att skorna blir skönare och skönare, så jag får helt enkelt prova dem en stund imorgon igen...och nästa dag...och nästa dag...och nästa dag. Till slut borde jag väl klara av att ha dem en hel bröllopsdag hoppas jag!

Förutom jobbet så har jag även hunnit med att klippa mina rosenbuskar, björken har äntligen fått musöron (jösses så sent allting är i år) så jag satte mig ner o klippte o klippte. Aj, vad vassa de är de där taggarna. Fick hämta pincetten en gång för jag lyckades få in en liten mini tagg i lillfingret och det gjorde ont.
Men sen gick det bättre och nu känns rosenbuskarna rätt okej igen - redo för en ny säsong!
Jag har sprayat dem med ohyrespray för de fick någonting på sig förra året så de dog - men i år är jag beredd.

Innan jag gick in så krattade jag lite löv som aldrig verkar ta slut och sen njöt jag mest av värmen som verkar ha kommit nu.
Idag är det nästan 20 grader varmt här i göteborg och vi njuuuter allihopa....ja, förutom jag då som har soleksem från solariumet igår och inte kan sola mig mer idag. Men jag kan iallafal njuta av värmen och det gör jag så gärna!!

Idag har jag funderat mycket på min barnlöshet, jag har ju min prinsessa som jag är enormt glad över att jag får ha i mitt liv. Men jag drömmer så mycket om att få bära ett barn inom mig, föda fram det, amma mitt barn och få ha mitt barn hos mig jämt. Inte behöva dela barnet med en förälder som man inte bor med och som har en helt egen uppfostrings teknik. Jag längtar efter att få göra det här på "riktigt" och få skapa och forma ett barn bara jag och min älskling!
Hoppas såklart på att det var ägglossning jag hade i helgen, tyckte jag hade lite för lite ont för att ett ägg verkligen skulle ha släppt. Men jag fick ju plus på stickan så jag hoppas såklart - hoppet överger mig aldrig!
OM jag släppte ett ägg har jag BIM den 15 maj, men jag är fullt medveten om att går jag över det datumet kan det lika gärna betyda att jag inte släppte något ägg och då kommer mensen alltid lite senare.
Men nu är jag hoppfull igen, likadant varje månad - hur många gånger man än försöker så blir jag alltid lika hoppfull när jag vet att det finns en liten tillstymmelse till chans. Då klamrar jag fast mig vid det där hoppet och önskar så hett att ett mirakel ska ske.
Tänk om det fick hända just den här månaden!!


4 maj 2006 Träningsvärk och högklackat
Imorse när jag vaknade och vände mig om i sängen kände jag hur fruktansvärt öm jag var på skinkorna.
-Aj vad hon i baken jag har, utbrast jag.
Och sambon var ju inte sen med att svara:
-Ja, du skulle bara veta vad jag har gjort med dig inatt??
Nu var det ju dock inte riktigt så illa att jag hade ont där han antydde utan jag har verkligen ont i skinkorna, baksidan av låren och i vaderna.
Har funderat och funderat hela dagen vad det kan bero på? Visst jag låg i rabatterna igår, men inte var det så fasligt mycket och inte brukar jag få träningsvärk av det.
Ja, jag krattade löv igår också. Men varför får man träningsvärk i baken av det?
Så idag när jag kom hem från jobbet och snällt satte på mig mina högklackade bröllopsskor för att ännu en dag gå in dem så kände jag efter bara en timme att nej det här går inte. Nu har jag inte bara ont i fötterna - nu har jag ont i hela baksidan av mig själv!
Det måste vara av skorna som jag får så ont i baken, baksidan av låren och i vaderna!!
Börjar mer o mer luta åt att jag inte kommer köpa de där skorna utan välja ett par andra ändå. Så det blir till att ge sig tillbaka ut i köpcentrumen och prova skor - ännu mer skor och ännu mer skor IGEN.
*pust*
Det är verkligen inte lätt att fixa allting till ett bröllop, men det hade jag väl inte trott heller om jag ska vara ärlig!


7 maj 2006
Min fredag var ljuvlig.
Jag gick upp med prinsessan och njöt av solskenspromenaden jag fick på morgonen. Sen gick jag hem och sorterade ut ALLT som hade med vinter att göra här hemma. Kavade upp o ner för vindstrappan och äntligen är hallen sommarfräsch och full med vårskor och vårjackor istället för dessa vidriga tjocka overaller och tunga jackor som man varit så trött på de sista två månaderna!
Ljuvligt att få städa ut vintern.

Prinsessan följde med en kompis hem från skolan så jag hade hela långa dagen på mig. Det var helt underbart för jag hade mycket att göra!
Gick ut till mina vänninor här på gården och passade på att tvätta mina snäckskal som jag ska ha som bordsplaceringar, då fick jag sällskap samtidigt som jag fick gjort något nyttigt till bröllopet.
När deras barn skulle in o sova middag så gick jag in till mig och satte mig på altanen och klippte hjärtaskar och passade på att sola mig lite!
Vill ju helst vara lite brunare än själva brudklänningen.

Fick då se att min värdinna också gick ut o satte sig på sin altan och vips så var jag hos henne och sen blev jag kvar där i 2h ända tills fästmannen ringer och frågar vart jag är? De kommer hem nu han o prinsessan!
Oj vad tiden gick fort när man har det roligt. Men det är underbart att bara låta livet vara vissa dagar, njuta av det som är roligt och strunta i en del måsten!

På kvällen grillade vi och njöööt av värmen som sprider sig över hela landet. Satt ute till sent på kvällen och bara njöt av alla grannar, alla barn och vädret!
Äntligen är sommarvärmen här - tror minsann de hoppade över våren i år.


7 maj 2006

Idag har vi varit ute hela dagen nästan, det är ju så underbart härligt med sommarvärmen som dök på oss helt plötsligt.
Alla bestyr som hade med affärer att göra klarade vi av igår, så idag har vi bröllopsfixat här hemma. Vi satt i flera timmar ute på altanen och skrev ihop en gästlista med små roliga kommentarer över alla gästerna som är bjudna. Känns så himla mysigt att det verkligen är VI som sitter och skriver den här listan. Jag har varit på en hel del bröllop i mina dagar och läst de här kommentarerna om personerna runt omkring mig och tyckt de var så roliga. Nu är det verkligen vår tur att skriva dem och det är alla gäster som vi känner! Känns jättekul.

Vi fixade även till den slutliga bordsplaceringen, känner mig riktigt nöjd med den faktiskt. Har gått o småklurat på den provisoriska vi gjorde för 2 veckor sen och nu föll allting på plats känns det som!

När det var klart, hämtade min sambo hem prinsessan som varit hos en kompis och lekt hela dagen, och så bjöd vi in våra mycket trevliga grannar som bor ett par hus härifrån och som vi umgåtts med sen nästan första inflyttningsdagen!
Vi grillade och åt oss proppmätta och efterätt blev chokladpudding.
Känns så skönt att vara ute på söndagskvällen och umgås med goda vänner - dagen blir så mycket roligare och längre, man glömmer nästan bort att det är söndag och jobbardag imorgon. Men bara nästan!!

*************************************************************************************************************************
Hela vår lördag gick åt till att åka runt i massa affärer för att hitta massa småsaker.
Först var vi till Blomsterlandet för att leta reda på gröna plastväxter att linda runt bågen som ska stå bakom oss på bröllopsdagen. Men där fick vi tjii!
Jösses vad dyra de var, skulle gå på nästan 500:- för lite grönt och det går ju inte.
Tittade även lite på brudbuketter, men ska komma tillbaka på tisdag bestämde vi när de hade sin blomtjej där.

Sen gick färden vidare till ett annat köpcentrum där vi bytte skorna som vi köpte förra helgen och som inte var bekväma. Vi gick även in på ÖB där vi köpte 7st hinkar som vi behöver ha till bröllopet, klet att sätta fast snäckorna med och så åkte det visst ner massa billigt godis också!

Sen gick färden vidare till nästa köpcentrum (tur man bor i en storstad) där vi gick in på Plantagen för att leta plastväxter - men de var lika dyra där.
Hittade dock 3 korgar med olika snäckor som jag ska ha på borden, endast 10:- styck!
Ett kap.
Nu var vi alla hungriga och det fick bli Mc på vägen!

Innan åkandet var slut åkte vi förbi platsen där vi ska fotograferas bara för att se vart fotografen hade tänkt sig och det kommer bli ljuvliga bilder - det kan jag säga redan nu.

Kvällen var underbart skön och avslappnande. Satt på framsidan och läste en god bok, drack och åt gott och prinsessan lekte med dockorna på en film framför mig medans mannen åkte iväg på firmafest!
Vi passade på att läsa en mysig barnbok också när vi satt där och hon fick vara ute ända till kl 21 - det är ju så härligt med sommarvärmen.


8 maj 2006
Man blir ju glad i hela kroppen när solen skiner redan från tidiga morgonen och värmer en i ansiktet när man sticker ut huvudet kl 8 på morgonen.
Yippie!!!
Hörde att värmen skulle få stanna kvar tills på onsdag, kanske torsdag. Sen skulle det bli lite kallare igen - mer likt en vanlig maj månad!
Min förhoppning är ju att vädret bara sparar på krutet och lägger in en riktig skön lagom värme den 17 Juni istället.

Idag har jag arbetat hemifrån, men chefen var iväg på grejor hela tiden och jag behövde ha jobb bekräftat för att kunna fortsätta, vilket bara innebar lång väntan för mig. Men vad gör det en sån här solig dag?
Jag tog tillfället i akt att sola mig en stund på altanen, tvätta två maskiner tvätt som torkade fort som bara den ute i solskenet. Efter lunch och hämtning av prinesssan tog jag itu med farstubron, skrubbning på knäna tills den var skinande ren och sen oljade jag in den så den ska stå emot regn och nötning lite bättre. Så fin den blev!! Sluuurp sa den dock, får se om jag lägger på ett till lager lite senare, men först ska jag ta altanen också. Det får nog bli på onsdag!

Träffade min väninna (och värdinna!) ute på gården som jag stod o pratade lite med, alltid kul att umgås lite och få växla lite tankar och ideér som man går runt o funderar på. Vi ska träffas imorgon efter jobben och riktigt brainstorma bröllopstankar har vi tänkt! Ser jag fram emot.

Idag har jag saknat en liten vid min sida...varje gång när solen o värmen kommer fram och alla mammor samlas med sina små söta pyren i sandlådan så känner jag mig alltid lika utanför. Även om jag har min prinsessa, så blir jag utanför eftersom hon är så stor nu att jag inte kan sitta i sandlådan med henne o gräva. Då längtar jag så innerligt efter att få ha ett pyre i magen...men chansen att jag har det just nu känns rätt minimal. Är väldigt osäker på om jag verkligen släppte ett ägg den här gången, det kommer visa sig när mensen dyker upp. Kommer den innan eller efter den 15 maj var det inte något ägg som släppte även om stickan visade plus!Men det är jag ju tyvärr van vid som PCO-S:are.
Men drömma går ju alltid att göra...och jag drömmer varje dag om att ha ett pyre i magen, varje dag, varje timme och varje stund! Den enda skillnaden är att ibland gör jag det ofantligt plågsamt mycket och ibland bara lite grann så att det bara svider pyttelite i mitt hjärta...men längtar gör jag hela tiden.


9 maj 2006
Ännu en solig dag!

Tänk att det bara är början av maj och ute är det rena sommar värmeböljan. Jag bara njuter faktiskt!!
Klämde dock in mig i solariumet idag iallafall fast att solen skiner, har bestämt att jag ska sola där varje tisdag ända till bröllopet och sen resten av dagarna utomhus. Nu efteråt är jag glad att jag gjorde det för när jag kom hem gick solen i moln en liten stund och sen var det fullt upp med bröllopsplanering, så det blev inget solande idag iallafall.

Tänk att de där solariumen är så trånga jämt...jag får smått panik när jag klämmer in mig där. Idag tog jag ett sånt där rör också, det var ju ännu värre. Som tur är skulle jag bara ligga i 9 min, men var tvungen att öppna luckan lite vid 4 min och kliva ut en stund.  Fånig, jag vet!!! *skrattar*
Men jag lovar, man blev brun ändå.

Åkte förbi Lindex och köpte jättefin solklänning till prinsessan som svettats hela veckan i kjol o linne. Tänkte att en klänning nog är lite svalare när det kan blåsa under den på ett annat sätt. Hon blev jätteglad!
Själv fick jag ett linne - av mig själv då alltså.

Hela kvällen har vi suttit med vårt värdpar och försökt planera inför bröllopet, det är inte liiite man ska gå igenom. Kära nån. Tror vi satt koncentrerade i 2h och ändå hann vi knappt gå igenom allt innan klockan blev så mycket att vi var tvungna att avbryta för att prinsessan behöver sova så hon orkar gå till skolan imorgon!
Men oj vad kul det ändå är att planera allt det här, just när man sitter där blir man lite smått irriterad på sin blivande man som sitter o gäspar och är allmänt tröttig när man ska tänka och brainstorma. Men det har varit varmt, han har jobbat kroppsligt hela dagen och jag antar att man inte kan begära vad som helst av en man i det läget! Så nu efteråt kan jag le åt saken och tycka han är rätt charmig ändå.

Idag har det kännts molande konstigt i magen, undra om mensen tänker komma ändå runt den 15 maj. Ska bli väldigt spännande! Har mått illa ett par gånger också, det gör att jag känner mig lite hoppfull men samtidigt vet jag ju att chanserna är så små så jag borde inte vara hoppfull. Men det kan jag inte låta bli att vara, trots att vi passerat 2 års gränsen som ofrivilligt barnlösa för länge sen vid det här laget! Ändå tror jag vi ska lyckas just den här månaden...är man galen eller är man galen??


10 maj 2006
Nu har vi berättat för vår prinsessa om vår barnlöshet!

Efter att IVF:en inte lyckades och vi blev så enormt ledsna så bestämde vi att nästa gång prinsessan frågar när hon ska få ett syskon så ska vi berätta hur det ligger till. Under hela IVF behandlingen så mådde jag rätt dåligt och hade svårt att fungera normalt här hemma, det märkte såklart hon och trodde att det var hennes fel. Och det blev ett allmänt kaos som inte har lugnat ner sig ordentligt förrän den här veckan egentligen. Hon har funderat och grubblat över en hel del saker utan att säga det till oss och när det väl kom fram så var det som en bomb som exploderade och sen blev hon min vanliga gamla gosiga Prinsessa igen!

Å så skönt!
När då frågan kom häromdagen så bestämde jag mig direkt och ropade in sambon och så berättade vi för henne att vi har försökt göra ett litet syskon till henne, länge...länge! Men det har inte gått.
-Hur länge?
Och så berättade vi att vi har försökt i över 3 år och nu fått hjälp av en doktor som ska försöka hjälpa oss istället. Och så förklarade vi lite lätt hur en provrörsbefruktning går till och hon är en mycket förståndig ung dam som förstod det mesta.

Igår kom en bok hem på posten som jag hade beställt. Den heter:
ägg+spermie=bebis

Den handlar om en 6-årig tjej som frågar hur hon blev till och det visar sig att hon blev till via IVF!
Kanonbra för min prinsessa som har hundra frågor nu när vi väl har berättat. Den var dyr 160:- men det var det värt!

Först blev hon jättebekymrad och undrade mycket varför mina ägg inte ville släppa osv och så tyckte hon vi skulle gå till doktorn för han kunde ju hjälpa oss. Men när vi sa att vi redan gjort det en gång så lyste hela hennes ansikte upp, då trodde hon att vi skulle berätta att hon skulle få ett syskon! Men så fick vi göra henne besviken och säga att det inte lyckades. Men så berättade vi om våra frysta små ägg som vi ska få tillbaka i höst och då blev hon lite gladare igen.

Så nu är det mycket prat om spermier som pappan har en "spermiefabrik" och att de klättrar på en stege upp i snoppen för att sedan komma in i mammans snippa. Och i mamman finns det små hus där alla ägg ligger och de äggen har hon också, det är hon jättestolt över! Men så kanske den där dörren i ägghusen inte öppnar sig så ofta och då är det svårt att få ett barn och då får man till slut gå till farbror doktorn.

Det är otroligt mycket frågor som bubblar ur henne, men samtidigt ser man att det är en lättnad för henne att få veta vad vi gått o smusslat med så mycket på sista tiden.

Idag har jag efter jobbet skrubbat hela vår altan, och sen oljade jag in den. Hjälp vad varmt det var, den ligger precis i solläge och det gassade så jag blev dyngsvett! Men nu är det klart och den ser mycket fräschare ut.



13 maj 2006
4 dagar kvar till BIM

Oj vad tiden har rusat iväg den här månaden, jag har knappt hunnit tänka på att vi faktiskt gör barn också mitt i den här bröllopskarusellen.
Så om det ska ta sig någon gång för att man inte har hunnit tänka på det ( som alla tjatar om att man inte ska göra ) så lär det bli ett barn den här gången!
Och blir det inte det så kommer jag defenitivt kunna svara till folk som påstår att bara jag slappnar av så blir det en bebis - att det där har jag redan provat på när jag gifte mig och det funkade inte!
Känns faktiskt lite skönt. För under de här 2 åren som vi försökt bli gravida så har jag nog aldrig kunnat koppla bort det på samma sätt som jag faktiskt gör nu.
Igår frågade en nära väninna mig när jag hade BIM (Beräknad Icke Mensdag - med andra ord den dag som mensen ska komma men som man inte VILL att den ska komma) och då när jag kollade efter så såg jag att det bara var 5 dagar kvar!
OJ! Blev faktiskt jättesnopen. Och så kände jag att jösses, så här länge har jag aldrig gått utan att tänka på att vi kanske är gravida sen vi började försöka den där gången i mars 2004.

Jaha, så vad känner jag då?
Som vanligt så gör det ont i äggstockarna till o från, jag har mått lite illa vissa dagar - men det gör jag alltid varje månad oavsett om jag är gravid eller inte.
Så, jaa...det är väl samma visa som alltid. Jag KAN vara gravid, men jag kan lika gärna INTE vara gravid.
Vi får helt enkelt vänta och se...
men tänk om det är lilla Magdalenas tur att fastna därinne nu! Vad underbart det vore, precis lagom till bröllopet och allt!!!

Kommentera här: