25 april - 2 maj 2006 Bröllopsbestyr

25 april 2006
Vaknade imorse med strilande regn och helt grått på himlen, det gråa vädret har hållit i sig tyvärr och jag ser inte den minsta lilla solstrålen.
Vad är det här för vår egentligen?? När ska det bli varmt?

Jag vägrar låta vädret bestämma över mig så idag efter jobbet ska jag åka till blomsterlandet och köpa penseér och påskliljor som jag ska plantera utomhus, både i rabatterna och i en stor kruka har jag tänkt mig. Kan ta kort på det sen så får ni se hur det blev!

Jag har börjat få en del frågor inne på min blogg när ni som läser undrar över något i kommentarerna och från o med idag så kommer jag göra så att jag längst ner i bloggen svarar på ev. frågor.
Så ni som ställer frågor och vill veta svaren behöver bara gå in igen nästa dag och läsa bloggen från gårdagen så kommer svaren stå längst ner i den!
Hoppas det blir bra. Känns kul att kunna ha en tvåvägs kommunikation, jag skriver ju trots allt den här bloggen för jag vill dela med mig av mitt öde och av min barnlöshet. Och då förstår jag att den som kommer in här och läser min blogg även ibland har lite frågor.

Idag är för övrigt 2:a dagen som det är kritvitt i byxorna igen. Underbart!!
För att inte tala om hur mysigt det är att få älska med varandra igen, 2 månaders celibat är inget jag kan rekomendera något par direkt. Fast å andra sidan så längtar man väldigt mycket av varandra under den tiden så det blir ju lite av nykär känslan igen när man väl får börja mysa igen! Underbart!!

Kan inte låta bli att skratta över en del svar jag fick från min blogg igår, tänk att vi är så många föräldrar som går här och tjatar på våra små älsklingar dag ut och dag in. Och allihopa är lika låååångsamma och har såååå mycket annat som de bara måste göra hela tiden! Skönt att höra att man inte är ensam, jag började fundera på om jag var den enda föräldern som har ett barn som ALLTID är sist påklädd efter gymnastiken!? Som ALLTID är sist påklädd utav kompisarna efter skolklockan har ringt ut!? Men det kanske är så att vi är en del föräldrar med sega små prinsar och prinsessor i den här åldern, jag hoppas hon piggnar till igen ganska snart.
Fast jag undrar det jag...tycker hon har varit en riktig segis hela sin uppväxt, en del barn gillar väl helt enkelt inte ordet bråttom!

Svar på frågor:

Ullis undrade lite saker om min PCO så här kommer svaren på de frågorna.
Ja, jag hade misstänkt innan att jag hade PCO. När jag började försöka bli gravid hade jag ingen aning om att det fanns något som hette det och när jag kom in i "verkstan" så trodde jag inte att jag hade PCO heller. Men ju mer tiden gick och ju mer koll jag fick på mina cykler så anade jag ju att något inte stod rätt till när jag kunde ha cykler som var upp till 60 dagar långa en månad och nästa månad var den 25 dagar. Det fanns ingen rim eller fason på de cyklerna minsann!
Jag har rätt kraftig hårväxt mellan benen och ut mot låren, som har blivit värre ju äldre jag blir. Är en aningens överviktig, men inte så mycket att det klassas som ett PCO tecken och jag får ofta acne när det är dags för ÄL eller mens.
Min första gyn gav mig diagnosen: Antydan till PCO eftersom mina blodvärden såg bra ut tyckte han. Men nu när jag kom till repro avdelningen på sahlgrenska så sa hon som gjorde mitt första vul direkt att:
-Jaha så här har vi en PCO patient.
Så det var väl egentligen då som jag fick det bekräftat fullt ut att jag har PCO.

Man kan ju gissa det själv genom olika symptom, man behöver inte gå och göra vul för att få reda på det.
PCO betyder egentligen "äggstockar med många cystor". Namnet är inte korrekt eftersom det inte rör sig om cystor utan om äggblåsor (folliklar).
Jag har dessutom något som heter PCO-S och då har man även ett eller flera av följande symptom:
Framför allt oregelbundna och glesa menstruationer
Ökad tendens till acne i vuxen ålder
Ökad behåring av manlig typ
Tunt huvudhår hos unga kvinnor eller håravfall av manlig typ (ovanligt)
Minskad känslighet i vävnaderna för insulin, något som kan leda till typ 2-diabetes
Övervikt med framför allt bålfetma (midja/höft förhållandet > 0,8)
Ätstörningar
Godissug/sockersug, egentligen sug efter kolhydrater


25 april 2006
Åååå vilken mysig helg jag/vi har haft.
Mötte min mamma inne i göteborg i fredags vid lunch och sen gick vi först till ett ställe som jag hade hört mycket bra om.
Där hade de dock slutat att hyra ut klänningar nästan helt, de hade massor med klänningar man fick köpa men bara 4st att hyra. Så vi gick ut därifrån nästan på en gång faktiskt och så gick vi ner till Järntorget istället där vi hittade en jättemysig butik ägd av en familj (utländsk) som pysslade om mig och mamma så mycket så där blev vi kvar.
Jag fick prova massa fina klänningar och mamman och dottern klädde på mig och sonen var sömmerskan och kom och flyttade på axelband, tittade sömnsmån och grejjade. Brydde sig inte ett dugg att jag stod där i bh: och trosor! hi hi..
här får man minsann inte vara blyg!!!
Till slut hade vi bara två klänningar kvar. Båda två har smala axelband och mycket pärlbroderier och långt släp! *myser*
Kan tyvärr inte berätta så mycket mer om klänningen för jag har gäster som kommer in här ibland och läser min blogg och jag vill inte avslöja för mycket!
Men en sak kan jag säga:
Jag ser ut som en prinsessa!!!
Blir pirrig i hela kroppen när jag tänker på hur vacker jag blev..otrolig känsla!!
Jag är inte van vid att klä upp mig på det sättet, är en mysbyx tjej i vanliga fall och är rätt sällan festklädd. Så det blir stor förändring när jag gör något sånt här!

Jag har inte bestämt ännu om jag ska hyra eller köpa klänningen faktiskt.
Jag fick hyra den för 3800:- Men fick ett "specialpris bara för mig" om jag valde att köpa den för 5500:- Så jag funderar nu och ska se om jag vågar chansa på att köpa den och sen sälja den själv efteråt och tjäna mig en hacka.
Nån som vet om man kan lyckas med det och vad man får för en klänning isåfall?

Känns jätteskönt att det är klart, supermysigt att prova och konstig känsla att bestämma sig för sitt livs klänning...på ett par timmar bara.
Var nog inte riktigt beredd egentligen, jag har ju inte tittat någonting och nu skulle jag både titta hur klänningarna såg ut och vilken som var finast på mig!
Men det gick ganska bra tyckte jag, fort gick det iallafall. Vi började gå runt kl 12 och kl 14 var det bestämt och klart!

Sen gick vi och åt fisk på en restaurang som hette Perfekt vid Järntorget. Jättemysigt, bara jag och mamma!
Naturligtvis var det en hel mammagrupp där med sina spädisar - supersöta, men både mamma o jag fick tårar i ögonen såklart.
Men vi njöt av bebisarna, det gör ju jag...även när jag längtar!
Sen gick vi o tittade lite på BH och skor, naturligtvis hamnade vi framför två tjejer som helt plöstligt säger när vi går där på gågatan:
-Men är alla gravida nu för tiden eller har bebisar, jag tycker alla går med magarna i vädret!!
Mamma och jag bara tittade på varandra och skrattade, vad ska man göra. Vart man än vänder sig blir man påmind om sin barnlöshet...så är det bara.
Det blev ingen BH, vi var för trötta och orkade inte så då åkte vi hem med min sambo istället som slutade jobbet precis då.

På lördagen åkte vi till festplatsen och såg oss omkring där, det var stängt där men vi gick runt, det var stängsel som man såg igenom så vi smög runt där och tjuvkikade tills vi var nöjda. Sen gick vi ner till askims strand och njöt av havet och solskenet och grillade korv!!
Underbart!!

På vägen hem stannade vi på ett köpcentrum och hittade en jättefin kofta som jag kan ha på kvällen och sen en BH, men jag är inte riktigt nöjd med den så jag kanske köper en till.

Hela kvällen igår satt vi alla vuxna och pratade om barnlösheten och mamma frågade min sambo massa frågor hur det kändes för han och hon var nog lite orolig att han skulle lämna mig o få barn med en annan kvinna men han gav henne ett svar som kändes bra tror jag. Hon verkade nöjd och jag med!
Kändes jätteskönt att få prata ut ordentligt om allt det där och mamma grät mycket, jag har inga tårar kvar just nu...men det är skönt att få prata av sig.

Är sååå nöjd med min helg, helt fantastisk har den varit.


26 april 2006
Så var helgen slut och måndagen är här igen, den vanliga måndagen som alltid känns lite tråkig på något sätt eftersom helgen är slut som man längtat så mycket efter. Nu är det 5 dagar kvar tills nästa helg...de 5 dagarna brukar ju dock gå väldigt fort, men ändå känns måndagen lite extra seg.

Arbetade hemifrån idag, för 2 arbetsgivare på en gång faktiskt. Lite pussel men det går! Hämtade hem prinsessan redan halv två och idag fick hon ta med en kompis hem. När vi kom hem så plingade hennes "fästman" på dörren och sen lekte de alla tre hela eftermiddagen, 3h i ett sträck och hur bra som helst!
Underbart att se och höra på.
Mitt i leken bakade jag scones så de fick i sig lite ätbart också, mycket omtyckt och gott!

Under dagen har jag ibland gått o tänkt på min vackra brudklänning och jag ler hela jag när jag gör det...tänk att jag nu har bestämt mig! Känns härligt.
Har även pratat med lite med värdparet och fått OSA listan så nu ska vi börja ta tag i den och ringa runt till de som inte hört av sig.

Idag är en rätt ovanlig dag i mitt liv som handlar om att göra barn, för första gången på 2 år vet jag inte vilken dag i cykeln jag är på och jag har ingen tanke på att göra barn just nu. Känns faktiskt väldigt befriande och skönt...ska försöka bibehålla den här känslan ett tag till iallafall.
Är fortfarande väldigt svullen på kvällarna, då ser jag nästan gravid ut. Undrar när det ska gå ner? Kommer det att gå ner överhuvudtaget eller måste jag banta?? Ja, det är väl bara att vänta och se antar jag.

Nu sover prinsessan gott och jag ska slänga mig i soffan och se på tv om barn som fötts med hjärtfel. Det är inte bara kampen om att få sina mirakel som kan vara tuff, det kan vara grymt tufft att få sitt mirakel och sen upptäcka att allt inte är som det ska...lider med dem!


27 april 2006
Idag efter jobbet skyndade jag mig iväg till shoppings centrat, hade 2h på mig innan jag skulle hämta lill skruttan och jag hade många affärer jag behövde gå i.
Behöver en bra BH som stöttar upp bysten, men samtidigt är väldigt fin och romantisk. Är riktigt svårt att hitta, jag har liten byst 80A och har nu köpt inlägg faktiskt som ska puffa upp dem lite grann på bröllopet. Men att hitta en BH som faktiskt fungerar till mig är inte det lättaste. Tror nog jag har provat 20st nu och hitills har jag bara hittat EN som fyller mina krav. Och då känns det ändå inte riktigt bra för det var en väldigt billig BH och hade inte riktigt lika mycket spets som jag drömt om. Men jag köpte den iallafall, sen får jag se om jag hittar något som känns bättre!

Nästa projekt är skor.
Jag är riktigt usel på att gå i skor med höga klackar, går alltid i sneakers eller mina vinterstövlar som inte har nån klack alls. Så att ta ett par pumps är helt uteslutet. Men nu har jag hittat en klack som fungerar, men då finns det inga skor som passar till ett bröllop! Blir tokig snart tror jag.
Får bli ännu fler affärer till helgen, kanske ihop med blivande mannen. Vi får se, lite smakråd när det gäller skorna kan jag nog tänka mig ifrån honom. Men underkläderna vill jag ju inte att han ska se!

När jag hade hämtat hem lilltjejen så gick vi ut för solen sken och det var underbart ute. Mötte vårt värdpar ute på sin trappa och där blev jag sittandes i en timme! Jätteskönt att bara sitta där och slappa, känna att vårens värme börjar tina upp kroppen och längta efter grillnings kvällar en varm sommardag. Då mår man bra!
Vi pratade såklart lite om bröllopet och bestämde oss för att ta en träff snart och gå igenom lite saker, känns som det behövs. Det börjar bli rätt körigt nu tycker jag, mycket som ska hinnas med på kort tid!


28 april 2006
Bröllopet börjar närma sig som ni allihopa vet, 2 månader kvar.
Två månader som brukar vara en lång tid, men som nu börjar kännas väldigt knapp för det är så mycket som ska göras!
Varje dag som jag arbetar hemma försöker jag fixa och dona med bröllops saker som är lätta att göra hemifrån, allt för att minska ner på listan som känns enormt lång och diger. Men HÄRLIG!
Känner mig så lycklig för att det är jag som ska få göra det här underbara.
Det är jag som ska stå där i kyrkan om lite mindre än 2 månader.
Det är för vår skull som våra vänner samlas.
Det är för vår skull som kärlekslåtar ska spelas och dikter ska få läsas.
Vad härligt!! Kan man bli annat än glad när man känner all denna värme som sprider sig runt omkring mig/oss just nu mer o mer.

Idag blev det klart med kantorn att vi får spela upp en låt på CD istället för att ha orgel låt som ingångsmarsch. Blev överlycklig för det, känns som den låt som vi har valt är VI. Dessutom är den perfekt med tanke på att hela bröllopet kommer ha havet som röd tråd!

Nu ska jag gå iväg och klippa och klistra hjärtaskar till alla 70 gästerna.
Passar bra eftersom jag hade en otroligt kärleksfull natt ihop med min blivande make, tänk att man kan älska varandra och åtrå varandra så mycket fast vi har delat över 8 år tillsammans nu. Det gör mig full av lycka och glädje!
Känner ingen ägglossning i kroppen, men man vet ju aldrig. Kanske var det lilla Magdalena som kom in inatt iallafall.... *ler*

Till min blivande man:
Du är en del av den värld där jag finns
det som du ser ger mig bilder jag minns
och på himlen tänds det en stjärna för mig.
Det kan jag se genom dig.
Jag kan se himlen varje gång som du ler
jag hör ditt hjärta som slår mer och mer
en värld utav under som öppnats för mig.
Det kan jag se genom dig!
Du ger mig ljus
du är min sol
Känslan vi har är större än ord
sen du tog min hand så står vi så nära varann
och har förstått så mycket mer än våra hjärtan kan se.

Jag ser en natt
jag önskar var evig.
Jag ser en värld vi föddes till att dela
Det är oändligt mer än jag kan minnas
mer än jag förstår
Du ger mig ljus
Du är min sol
Känslan vi har är större än ord
Sen du tog min hand så står vi så nära varann
Och har förstått så mycket mer än våra hjärtan kan se.

Svar till Ullis och Pyjamas:
*Jag vet faktiskt inte vem som har gjort dikten, jag har hittat den ute på nätet nån gång för länge sedan och sparat den för jag tycker den passar så bra på mig och min blivande man.
*Nej, jag ska inte läsa den för honom. Han har redan fått den utav mig vid ett annat tillfälle.
*Hjärtaskarna är i papper och en mall som man klipper ur och sen sätter ihop och så blir locket som ett hjärta. Jättefina!
*Vi ska lägga varsin chokladbit i askarna och ställa på tallrikarna istället för förrätt har vi tänkt.


29 april 2006
Åååå denna ljuvliga dag, varför är det inte fredag varje dag i veckan??
Tycker de är så härliga, man har hela underbara helgen framför sig och alla är glada runtomkring en.

Jag har storstädat hela huset idag på förmiddagen, så nu glänser golven och det luktar gott överallt. Härligt!!

Lill prinsessan var sur som ätticka i morse innan hon gick iväg på poängpromenad med skolan (inte poppis med lång promenad) - men när jag hämtade henne var hon glad som en sol och sken hela hon!! Ååå så härligt. Då blir man ju så glad.
Vi gick hem och bestämde oss för att pyssla lite.

Först skulle vi göra Chokladbollar - men då var havregrynen slut.
Då bestämde vi oss för att göra muffins - men då var mjölet slut.
(storhandling vad är det!!???)
Fick tänka till riktigt ordentligt och DÅ kom jag på det, maränger!!
Inget mjöl och inga havregryn. Så nu har vi vispat ihop maränger som står i ugnen (dock utan bakplåtspapper - varför tar allting slut på samma gång jämt!?)
så jag hoppas de släpper från plåten ändå. Och uppepå spisen står det en kastrull med nygjord chokladsås!
Nu ska vi gå o skiva bananer och sen göra oss en härlig marängsvisch till fika och titta på en barbiefilm. *myys*

Mannen har fått i order att handla hem fredagsmys också, så när filmen är slut räknar jag med att han kommer hem med Taccos, Pollys till prinsessan och något annat gottigt till oss.

Det är för härligt med fredagar!!! *ler*


30 april 2006
 Idag efter jobbet åkte jag till Blomsterlandet och köpte blommor till rabatterna. ÄNTLIGEN!!!!
Jag har väntat och väntat på att värmen ska bli lite mer stadig så man vågar sätta ut perenna växter i rabatterna igen.
Så nu känns det jättehärligt i mitt hjärta när jag äntligen får börja påta i mina rabatter igen!
Hoppas bara nu att frosten håller sig borta.

Efter planteringen så körde jag lilltjejen till dansskolan och sen ställde jag mig och gjorde pannkakor eftersom hon skulle ha en kompis med sig hem ikväll.
Nu är de ute och leker i solskenet och jag njuter av en härlig vårkväll och jag känner mig stark idag - känns som jag har mycket krafter i kroppen. Vad härligt!

När det gäller bebistillverkningen så ligger den ju lite på is nu eftersom jag är mitt emellan mens och ÄL, så jag har inte så mycket att rapportera där.
Är dock i valet och kvalet om jag SKA räkna efter vad jag är på för dag, eller om jag ska försöka känna i kroppen när ÄL:en är på väg istället. Om det nu ens kommer någon den här månaden, det kan jag ju inte vara säker på. Är så rädd att om jag börjar räkna så kommer jag tvinga fram sex igen bara för att täcka upp så vi inte ska missa en ev. ÄL.
Men samtidigt vill jag ju inte missa den!
En lite jobbig situation - några bra råd kanske?

31 april 2006
Vi börjar dagen med en härlig familjefrukost, det är något jag verkligen uppskattar på helgerna att vi sitter ner vid bordet alla tre på morgonen och äter frukost i lugn och ro. Utan stress. Bara njuter!!
Men vi kunde inte sitta för länge, vi hade 3 st saker på Bröllopslistan att fixa idag så det var bara att sätta fart.
Lilltjejen skulle på kalas kl 14, så hon satte sig med sminkdockan och gjorde den vacker i håret. Precis så som hon gjorde på sminkdockan ville hon se ut på kalaset nämligen!
Under tiden som hon fixade så satte vi igång med punkt 1: Deklarationen
Jag hade fått restskatt eftersom jag har två arbeten och då drar de tydligen för lite skatt, men när vi var klara med avdragen så var jag på plus igen. Skönt! Hoppas alla bara går igenom nu också.
Sen var det dags att fixa till Prinsessan, det blev flätor på sidorna och en stor tofs uppe på huvudet som skulle färgas röd minsann och så två hårspännen på varje sida av luggen! Hon blev jättefin och klar precis i tid, så det var bara att slänga in sig i bilen och skjutsa iväg henne.
Hem igen och ta tag i nästa punkt på listan: Bordsplaceringen till bröllopet.
Det var mycket knep o knåp innan vi blev klara med den, men nu känns den väldigt bra och vi låter den vara så ett tag så får vi se om vi gör några ändringar senare! Man vet ju aldrig.
När bordsplaceringen var klar var vi superhungriga och hade 50min på oss innan Prinsessans kalas var slut. Ner till Sibyllan och köpte hamburgare, hem och åt upp dem och så bums iväg igen och hämta hem henne!
Nu hade vi 1h på oss att fixa till punkt 3 på listan: Alkohol mängd till festen.
70 gäster varav 20 är barn, det blev lite räknande men vi fick nog ihop det till slut också.
Blev precis klara och så in i bilen igen för nu skulle vi skjutsa in Prinsessan till stationen 3 mil bort för hennes bio. mamma skulle komma dit och hämta henne och ha henne över valborg.
När vi väl kom hem igen var vi helt färdiga, vilken dag...
Det blev en lugn och skön kväll i soffan med bra film och vi somnade nog runt 23 skulle jag tippa på. Vilka pensionärer!!


31 april 2006
Vi har haft en uuuuuuuuuunderbar dag!
Åkte iväg vid 12 in till stan och där gick vi runt i ett antal guldsmeds affärer tills vi hittade Den med stort D.
Vigselringen!!
Känner mig jättenöjd, det var faktiskt min blivande man som hittade den och det känns lite mysigt för det är ju ändå vår ring på något sätt även om det är jag som kommer bära den.
Sen kommer de försöka smalna av min förlovningsring lite grann för den är så himla bred och så ska den förstoras 2 storlekar. Känns skönt! Jag har en bild på ringen med mig hem så jag kan visa den för er sen när den riktiga bloggen är tillbaka!

Jag har även slitit mitt hår med att försöka hitta en brudnäbbsklänning till min Prinsessa och det finns ingenting som jag tycker är fint i affärerna. Höll på att bli tokig. Men så gick vi förbi Guppi och där hängde hennes klänning med stort K.
En superfin rosa "brudklänning" med lite glitter och långt vackert tyg och en rosett i ryggen - visar kort på den med sen. Jag är jättenöjd och det blir spännande att se vad prinsessan ska tycka när hon får se den på måndag kväll när hon kommer hem igen!
Den kostade 800:- så vi tog den på öppet köp.

Och sen gick vi i massa skoaffärer, jag har letat och letat efter bröllopsskor men inte hittat några som passar mig, men till slut hittade jag ett par som var okej. De är inte superbra för de klämmer lite på ena foten, men jag får med mig dem hem en vecka så jag kan försöka gå in dem som hon sa, så kanske de känns skönare då. Gör de inte det så får jag lämna tillbaka dem - gulligt!
Så nu ska jag gå så mycket jag kan i dem hela veckan och försöka få dem att få min passform så jag inte får skoskav.
Ska ta kort på dem med så ni får se.

Sen gick vi på restaurang, jag o älsklingen. På en indisk restaurang och det var supergott och jättemysigt!!!
Var en riktig kärleksdag verkligen och när jag kom hem fick jag 10 röda rosor av honom också.

På kvällen bjöd vi in våra grannar på valborgsmässoafton tårta, jag skojade och sa att vi firade kungen! Vi sket i elden för det spöregnade hela tiden, så jag var mycket mer sugen på tårta än på att stå o frysa i regnväder måste jag säga. Och barnlediga var vi ju också, så varför inte passa på att göra lite mer vuxengrejor!?
Blev en helkväll med våra vänner och vi kom inte hem förrän vid 01 tiden, äntligen försvann pensionärs stämpeln igen. J

Höll på att glömma det viktigaste:
Fick positivt på ÄL stickan så det blev myyys och nu hoppas vi att det släpper ett litet magdalena ägg!


1 maj 2006
Ännu en ledig dag - så skönt.
Vi behövde verkligen det för bröllops listan är ju diger just nu med saker som måste göras.
Men ju mer vi grejar desto nöjdare blir vi och gladare över att vi gör det här. Känns otroligt kul och vi ser verkligen fram emot dagen som närmar sig med stormsteg. 1½ månad kvar!!
Otroligt vad tiden går fort, tyckte nyss det var 3 månader kvar.

Idag tar vi lång sovmorgon och slappar här hemma. Sen åker vi iväg till Skopunkten för jag måste ha nya vårskor!
Köpte ett par ballerinaskor till mig, ett par ballerinaskor till Prinsessan och så köpte jag ett par kjol skor till mig. Nöjd och belåten åkte vi vidare till IKEA.
Där köper vi grejor till bröllopet:
40 meter tyg till duk
40st glas ljusstakar
200st värmeljus
200st servetter
och så slank det ner en matlåda till älsklingen också, för alla andra på hans jobb hade minsann en sån och den var jättebra.
Kunde inte låta bli att småle, vad roliga de är karlarna!

Sen åkte vi iväg våra 7 mil och hämtade hem prinsessan som var nöjd med sin helg. Skönt!
Alla nöjda och glada med andra ord, vi är otroligt nöjda med vår helg som blev riktigt lyckad och full med saker att pricka av på bröllopslistan. Yippie!!!


 

Kommentera här: