30 jan - 12 feb 2006 Gonotropadin stimulerings start

30 jan 2006
Idag fyller vår prinsessa år!!!
Ska fira henne med kalas och tårta såklart.
Måste bara jobba färdigt först....


31 jan 2006
Här är det lååång väntan och oliiiidlig väntan.
BIM på torsdag/fredag
Brösten ömmar så jag blir tokig, men tycker mig ana färg på flytningen. Men är inte helt säker...usch den här väntan är olidlig och inte vet jag hur jag ska göra med inköp av spray, sprutor osv heller...tänk om jag är gravid.
Då känns ju inköpet VÄLDIGT onödgit. Är ju inte gratis precis!!


1 feb 2006
Imorse kom blodet igen och jag antar att dag 1 är här!
Ska ringa fertilitetskliniken om en kvart och höra mig för om jag ska börja spraya idag eller om jag ska vänta tills det blir rent klart blod innan jag börjar.
Men någon graviditet är det nog inte!
Ska för säkerhetsskull ta ett gravtest senare under dagen har jag tänkt, man vet ju aldrig med min kropp. Sist jag var gravid blödde jag ju lite också, men det känns som hoppet är ute och jag nog helt enkelt för acceptera att jag får börja den här hormonbehandlingen nu med nässpray och sprutor och massa hemska biverkningar! Är så rädd!

Tack för att ni hållit mig uppe den här månaden, ni är guld värda allihopa!!

************************************************
Har pratat med fert och jag ska vänta tills det blir rent klart blod innan jag börjar spraya. Dock senast på onsdag för jag är uppsatt på VUL den 1 mars!

************************************************
Gjorde gravtest på lunchen och det var negativt, ingen bebbe i den här magen!


2 feb 2006
Idag är jag hemma med prinsessan som har ont i halsen och i lymfkörtlarna på höfterna. Märklig sjukdom!
Men hon fick vara hemma iallafall.

Vi tog oss ner till apoteket dock för jag var tvungen att fixa det idag och köpte ut mina hormonbehandlings mediciner.
Jösses!!!
Det var inte liiiite man skulle hämta ut.


4 feb 2006
Spraydag 1
Vaknade imorse med enorm mensvärk och när jag tog mig ut på toan så fullkomligt rann det ur mig - snacka om störtflod!!
Med andra ord inga tveksamheter, idag är spraydag 1.

Gick ut i köket och plockade fram kartongen med sprayet, det var en komplicerad anordning med en vätskefylld glasflaska som man skulle sätta ihop med en sprayanordning. Lite pill, men det gick till slut.
Skakade på handen när jag skulle trycka sprayflaskan i näsan första gången, tankarna snurrade runt i huvudet.
Vad är det jag ger mig in på? Vill jag verkligen göra det här? Vill jag utsätta mig själv för detta?
Men så kopplade jag bort hjärnan och bara tryckte på sprayflaskan - så nu är jag igång!


5 feb 2006
Hur kommer ni ihåg?

Idag är min 2:a dag med sprayen. Inga biverkningar hitills, jag mår som en prinsessa och det känns underbart!
Men det är klart jag undrar när biverkningarna kommer komma?
Om man inte känner någonting nu efter 2 dagar - kommer man slippa då? Är man då en av de tjejer som har svaga biverkningar?
Eller är det bara så att efter 2 dagar känner inte kroppen av medicinen ännu och därför inga biverkningar?
Önskar så jag hade alla svaren på de frågorna, vad skönt det vore.
Men det är bara att ta en dag i taget.

Däremot så är jag grymt imponerad av alla tjejer som går igenom de här behandlingarna och som kommer ihåg sina näs puffar!
Jösses, 4 ggr om dagen ska man spraya. Helst var 5:e timme.
Jag är inne på min 2.a dag och jag har precis glömt bort en puff.
Låg där så skönt i min soffa, tittade på ett inspelat program och bara njöt av söndagen. Hade inte en tanke på mina näspuffar och så plötsligt börjar det låta en sång i hela huset.
-Vad är det som spelar? säger min blivande man lite irriterat.
-Det är väl nån barbie grej, säger jag rätt disträ.
Men det fortsätter att spela och ljudet blir högre o högre.
-Men vad är det som spelar?, säger min blivande man ännu lite mer irriterat.
-Jag vet inte, säger jag som nu börjar vakna till lite där i mitt soffhörn.
-Det är ju din mobil!

Då slår det mig...ja just det ja, jag ska ju puffa nu.
Det var HELT bortblåst, nässprayen fanns inte ens i min tankevärld och jag är glad för att jag satte alarmet idag vid lunchtid. Annars hade jag aldrig kommit ihåg att puffa nu.
Så hur gör ni andra??
Hur kommer ni ihåg när ni ska spraya?
4ggr om dagen, det är rätt mycket att komma ihåg.
Det är tur det finns mobiltelefoner med alarmklockor, tror den kommer bli min bästa vän de här 25 dagarna. 


7 feb 2006
Spraydag 4 och idag känner jag mig mycket piggare än igår.
Gårdagen var riktigt jobbig. Mådde illa så jag höll på att spy ett tag och huvudvärken kom och gick, svettades - frös om vartannat och kände mig allmänt matt och konstig.
Idag känner jag mig mycket piggare och fräschare, sitter på jobbet och det känns som kroppen fungerar riktigt bra idag.
Undrar varför det blev sådär igår??
Fick kroppen en chock helt plötsligt av att få i sig massa konstiga nedreglerande hormoner och sparkade bakut?
ja, jag vet inte...
hoppas det håller sig så här nu som jag mår just nu, då kan jag lugnt överleva 3 veckor med nässpray!
 


8 feb 2006
Blödning!

Vaknade imorse med ytterligare en blödning.
Blev så himla förvånad för mensen är slut sen två dagar tillbaka och så idag är det rent klart blod som kommer!
Fick genast gå o höra mig för bland mina IVF vänner och då visade det sig att det var fler som hade haft så här utav sprayen.
Det verkar som att kroppen producerar mens eftersom den tror det är mensdags igen! I vanliga fall tillverkar hormonerna nu en slemhinna - men det gör den ju inte nu när jag sprayar och då tror kroppen det är mensdags igen!!

Har huvudvärk idag igen.
Har börjat se ett litet mönster att jag får huvudvärk o illamående på kvällarna vid 18-19 tiden. Men på dagarna är huvudvärken svagare, den finns där hela tiden men inte så att man inte klarar av att sköta sitt jobb.

Nu är jag dock i valet och kvalet. Hade tänkt åka iväg och hälsa på mina föräldrar och syskon i helgen, jag och prinsessan skulle ta bilen och köra själva 40 mil. Har en del bröllops grejor som jag hade tänkt fixa där, bland annat träffa hon som ska göra min frisyr och få klippa mig så jag kan se fin ut fram till bröllopet också utan att förstöra en ev. uppsättning genom en dum klippning.
Vi hade också tänkt fira prinsessan som har fyllt år, så det känns som det hade varit en mysig helg. Men det känns sååå jobbigt att åka iväg när jag mår så här!
Sitta i en bil ensam med henne i 4-5h och ha huvudvärk och förmodligen illamående mot slutet av resan innan vi är framme känns inte som nån höjdare och hur vet jag hur jag ska må i helgen? Kommer biverkningarna stanna av så här, eller kommer de bli starkare?
Ja, jag kan inte bestämma mig. Är verkligen i valet o kvalet att stanna kvar här hemma och bara ta det lugnt och försöka slappna av - eller åka iväg!?

I övrigt så börjar jag känna mig HOPPFULL!
Det var sååå skönt att börja känna den känslan spira i kroppen. Aldrig under de här 2 åren som vi har kämpat har hoppet svikit mig, men den här gången var jag så himla rädd för vad som skulle hända med mig att jag nog inte klarade av att ta fram något hopp heller. Men nu när jag är mitt i det så börjar hoppet spira lite och jag hoppas jag kommer känna det jättestarkt och tydligt om en vecka när vi är ännu närmare ett mål!

************************************************** **
Kl 18.20
Ååå så skönt det känns!
Jag stannar hemma i helgen.
Bestämde det för ungefär en timme sen och det känns jätteskönt.
Huvudvärken lade sig som en järnring runt huvudet vid 16.30 tiden och då kände jag direkt att Nej, det här går inte!
Så då fick min kära fästman sätta lite fart. Han fick ringa och fixa så prinsessan kunde byta helg på sin aktivitet och istället vara ledig med oss nästa helg. Och jag ringde runt till mina släktingar och bytte helg med dem till nästa helg - och det gick bra!
Bara min lillasyster fick lite strul och jag hoppas hon kan lösa det för jag saknar henne verkligen, men vi får träffas en annan gång isåfall för det här känns rätt i hela kroppen. Att stanna hemma nu i helgen, vila och ta det lugnt och rida ut den här första biverknings stormen! Sen hämtar jag krafter under nästa vecka och åker bort nästa helg istället.
När allting var klart och alla samtal gjorda sjönk jag ner i sängen och började storböla...inte för att jag var ledsen utan för att jag bara behövde det. Så att kroppen är full med massa konstiga känslor är helt klar, men just nu känns det som det här var det rätta beslutet och det känns bra i kropp o själ.


9 feb 2006
Blev så himla snopen när det ringde på mobilen idag på eftermiddagen och det visade sig vara min gulliga sjuksköterska från fertilitetskliniken!
Hon ville bara höra hur jag mådde och om det gick bra med sprayningarna.
Så snällt och omtänksamt!!
Kändes jätteskönt att få känna att de bryr sig om en, inte bara ger mig massa mediciner och sen låter mig sköta allting helt solo.

Jag berättade om min huvudvärk och hon sa att det var många tjejer som fick det, men hon sa att jag skulle äta panodiler för det är inte meningen att jag ska gå runt o må dåligt i 3 veckor. Så det har jag gjort ikväll och det är stor skillnad mot de andra kvällarna! Har till o med orkat läsa godnattsaga för prinsessan. Det var länge sen sist...

Sen pratade vi lite om hur det skulle gå till sen och hon påminde oss om att ta blodprov på både mig o mannen som testar om vi har HIV eller Gulsot (tror jag det var), de svaren ska vi ha med oss den 1 mars.

Känner mig tillfreds och lättad att de ringde, det kändes jätteskönt!


12 feb 2006
Dag 9 och äntligen verkar det som om huvudvärken börjar bli bättre på kvällarna.
Det här är första kvällen som jag inte behöver ta någon panodil - seger!!!!!!

Kommentera här: