10 - 20 Juli 2006

10 Juli 2006
Saknad
Så har jag varit utan min bonusdotter i snart en vecka.
För er som inte vet om det så är min bonusdotter som min alldeles egen tjej, hon bor hos oss på heltid och träffar sin bio. mamma en till två gånger i månaden.
Nu ska hon dock vara där i 1½ vecka och det känns just nu som en evighet!

Idag har jag saknat henne enormt mycket. Tyckte helgen gick bra, då var vi ju hemma båda två och njöt av varandra och hade det riktigt mysigt. Då var det ju till o med skönt att vara barnledig stundtals. Men idag...helt ensam här hemma vid min arbetsdator, då är det inte lätt att koppla bort henne. Hon finns hos mig hela tiden och jag saknar henne enormt!
Skickade iväg ett litet brev till henne idag iallafall, vet att hon älskar att få post.

Mensen verkar jag få vänta på ytterligare 2 veckor. Hade hoppats den skulle komma nu efter helgen men det känns som jag har ont i äggstockarna igen så förmodligen släppte det väl aldrig ett ägg för två veckor sen och nu försöker de igen! Suck...
men, så fort den kommer börjar vi vår FET. Riktigt längtar efter det försöket nu!!


11 Juli 2006
Jag antar utmaningen!

Jag fick en bloggutmaning av min gamla vapendragare Hoppis/Pico som nu är lycklig bärara av tvillingar efter sin IVF.
Självklart kan jag inte motstå den utmaningen!

1. Hur länge har ni/försökte ni bli gravida?

Vi har längtat länge efter ett barn, men eftersom det varit lite tufft för mitt bonusbarn valde vi att vänta så vi kunde lägga allt krut på henne.
Våren för 2 år sedan bestämde vi oss dock för att NU ville vi försöka.
Och vi försökte, och försökte och försökte!!
Provade ÄL test, lärde mig billingmetoden, åt pergotime och nu sist gjorde en hormonbehandling som övergick till en IVF. Men utan att lyckas!
Nu ska vi snart påbörja vårt första FET och jag önskar och hoppas att det ska vara vår tur nu äntligen.


2. Vad är/var det jobbigaste med att inte kunna få barn?

Maktlösheten, att inte KUNNA göra någonting åt det utan vara tvungen att inrätta sig i leden och stå på kö för att få hjälp till något som känns så naturligt och som en självklarhet - men om det var så lätt hade jag haft mer än ett barn vid det här laget!

3. Vilken är den mest idiotiska kommentaren/frågan ni fick under er barnlöshetsresa?

Det var när jag var mitt uppe i sprayandet och tog sprutor varje kväll. Då sa en manlig vän till oss att vårt problem berodde nog på att vi inte slappnade av!
Då blixtrade det framför ögonen på mig - hur lätt är det att slappna av när man ska spraya näsan 4ggr om dagen och dessutom ta en spruta själv i magen varje kväll!!??


4. Trodde ni att ni skulle ha svårt att få barn, eller kom det som en överraskning?

Min mens har alltid varit konstig ända sen jag var liten. Så jag har hela tiden sagt till alla att jag var orolig att det inte skulle gå...men innerst inne trodde jag nog att vi skulle bli gravida ganska fort - precis som alla andra!


5. Vilket tips skulle du vilja dela med dig av till andra som har svårt att bli gravida?

Var öppna inför din familj och dina närmsta vänner, Det är oändligt mycket lättare att bära den här bördan när man kan prata om det med folk runt omkring sig! Och slippa höra klantiga kommentarer från folk som inte har en aning om att just du är en IVF tjej.
Var rädda om varandra!!
Det är slitigt att kämpa med det här dag efter dag, månad efter månad, år efter år.
Glöm inte att vara spontana och göra saker som är mysiga så inte allt bara blir ett måste. Och prata mycket med varandra! Ni gör det här tillsammans - inte bara den som får gå igenom behandlingarna.


13 Juli 2006
Semester!!!

Så har jag ÄNTLIGEN arbetat min sista dag innan semestern. Tänk att en vecka kan kännas sååå lång ibland!
Men nu är det gjort, nu är jag färdig - nu har jag 4 härliga veckor framför mig som jag bara ska njuta utav!!!

Imorgon kommer min lilla tjej hem också, ska njuta av henne och gosa riktigt mycket. Har ett par dagars gos att ta igen nu.

Väntar tålmodigt på mensen som håller sig borta fast jag passerat dag 30 för länge sen. Men gravid verkar jag inte vara, utan det är väl bara cykeln som är lång som vanligt.
Försöker hålla tålamodet uppe, men lätt är det inte när allt man vill är att få börja plåga sig med behandlingen inför att få sätta tillbaka en liten fryst eskimå i slutänden!
Tänk att man kan längta efter något så plågsamt?
Den här gången slipper jag dock både sprutorna och äggplocket, det känns som himmelriket måste jag säga.

Nu ska jag gå och njuta av min första semesterkväll.


16 Juli 2006
Åker på semester!

Nu mina vänner så tar jag en liten paus i min blogg.
Vi ska åka iväg på semester resa och blir borta i minst en vecka ifrån datorernas värld.

Min mens börjar komma igång lite, har dock inte hamnat på dag 1 ännu (då ska det vara rent klart blod) så snart är det dags för mig att spraya inför mitt frysförsök.
Jag hoppas jag ska få må bättre den här gången när jag sprayar än vad jag gjorde sist. Det känns ju ändå skönt att jag har semester och kan vila mig den här gången!

Har haft otroliga problem med sprayen. Det är nämligen så att den ska inte bli varmare än 25 grader, men får ej heller utsättas för frost eller fukt - därmed är ju kylskåpet uteslutet.
Så hur gör man då när man bor i Sverige och temperaturerna kommer hamna ovanför 25 graders strecket?

Fick förslag att förvara dem i en mörk garderob - men eftersom vi ska på semester är det ju inte så troligt att det kommer finnas en mörk garderob i campingstugan!
Hade riktigt huvudbryderi angående detta. En spray fick jag nämligen slänga (värd 1100 eftersom den stod i medicinskåpet under värmeböljan och där var det över 25 grader insåg jag först efteråt. Hade inte en tanke på det just då.
Så nu när jag gick och köpte en till för 1100:- hade jag INTE lust att den också skulle bli förstörd. Så rik är jag inte! Fick stor hjälp av apoteks personalen som ringde upp tillverkaren som dock inte vågade säga att det går bra att den är liiite varmare än 25 grader. Effekten kan försämras då nämligen. Och jag kände hela tiden att jag skulle väl aldrig förlåta mig själv om jag inte löste det här nu och istället använde en försämrad spray som i sin tur kanske leder till ett misslyckat IVF försök.
Till slut kom apotekspersonalen på att de förra året fått små kylväskor i reklam från en läkemedelsfirma och som de aldrig använde. Och jag fick en sån!
Vad snällt!!
Det är nog ändå fördelen med att bo i en liten by där alla känner alla. Så nu har jag hela mitt apoteks tummar den här gången att vår provrörsbefruktning ska gå vägen. Det värmer!

Jag lovar att höra av mig med en spray prognos så fort jag får möjlighet till det. Ni kan dock vara lugna, jag hinner hem till en dator tills det är dags för införandet av en liten fryst eskimå, som mamma ska värma i sin mage hela tiden så det tänker stanna där och bli en stor fin liten bebis!!

Önskar er alla härliga sommardagar tills vi hörs igen.


20 Juli 2006
Snöpligt slut på resan!

Ja, jag sitter här vid datorn...fast jag egentligen skulle sitta i en stol vid campingstugan och njuta av sjöbrisen och Prinsessans skratt när hon badar!
Istället sitter jag nu hemma i min systers tomma villa i Sörmland och har ont - väldigt ont.

Hela veckan hade jag ständig diareé, fick inte behålla någon mat och jag blev mattare o mattare. Höll på att bli tokig, men samtidigt visste jag att söka hjälp för det var som att ringa och be nån sätta över en miljon kronor på mitt bankkonto. Det finns ingen hjälp att få, förutom Imodium och det vill jag helst inte ta för det blir min mage inte snällare av.
Men så på tisdagen började smärtan förändras, det gjorde mer o mer ont i äggstockarna och i mitten av magen. Sov jättedåligt på natten, somnade inte till förrän vid 4 och så vaknade jag igen ganska snart. Gick upp på morgonen för att gå på toan, diareén tryckte på igen. Gick den långa backen ner till toaletterna och satte mig för att uträtta mina behov.
Men Hjälp vad ont det gjorde i magen. Innan jag ens var klar kändes det som hela anus och vaginan skulle sprängas, det bultade och tryckte på något så fruktansvärt neråt att jag höll på att svimma av smärtan. Var tvungen att lägga mig ner på det äckliga toalett golvet och bara försöka andas för att inte svimma.
Lyckades ta mig ut ur toaletten, gick upp för backen. FIck stanna en gång på vägen och sätta mig ner på huk för att inte svimma igen. Folk gick förbi mig men inte en enda frågade om jag behövde hjälp. Sverige i ett nötskal.
Till slut lyckades jag komma upp till vår stuga och ropade på på min man, sen föll jag ihop utanför stugan, så ont hade jag.
Han hjälpte mig in, men det släppte inte och till slut fick vi väcka prinsessan och åka in till sjukhuset i Karlskoga.
Jag klev ur bilen och föll ihop av smärtan igen, ut kom ambulans personal och de hämtade en bår. Lilla prinsessan var så rädd att hon grät. Gumman!
Fick syre i näsan och sen massa blodprover och de kände mig på magen och i anus (aj aj) och sen blev jag uppskickade till gynmottagningen.
Där träffade jag chefsöverläkaren och han gjorde ett vul och konstaterade snabbt att jag har vätska i hela Livmodern. (buken)
Varenda rörelse han gjorde med vul staven var oändligt smärtsam, men han var ju tvungen att se så inget annat var galet också.
Han hittade en äggblåsa som var 22x28 stor (väldigt stor med andra ord, när man gör IVF så är de ju runt 18-19-20. Den hade brustit, förmodligen för att kroppen försökt släppa ägg så många gånger under cykeln och den bara växte o växte tills den sprack. Och han hittade en liknande på andra sidan också.
Därifrån kommer smärtan.
Så fort jag sitter upp så pressas vattnet neråt och det känns som jag ska sprängas. Likadant när jag rör mig så skvalpar vattnet och det gör ont i hela magen.
Enligt honom så kunde detta hända vem som helst, men jag tycker själv dte är väldigt konstigt att det händer mig som gör IVF och hormonbehandlingar hela tiden. Förra sommaren var det blödning på äggstocken och nu det här. Jag har ju haft enorma problem med cyklen efter IVF:en så det känns ju som det hänger ihop¨.

Doktorn ordinerade viloläge i 4-5 dagar så skulle det gå ner av sig självt, förhoppningsvis.
Vi insåg direkt att stanna i campingstugan och med den långa vägen till toaletten och med min diaree också skulle aldrig funka. Så min man fick packa ihop hela stugan, fick hjälp av vår vän och sen fick vi pengarna tillbaka på stugan som vi inte hann utnyttja (snällt av campingen) och så åkte vi till sörmland.
Lämnade av Prinsessan hos mormor o morfar, mamma fyllde år så det var fullt med gäster o jag orkade inte sitta där o vara trevlig. Och jag o min man åkte vidare till min systers villa som står helt tom.
Så här har vi tillbringat natten och här kommer vi stanna tills jag blir bra.
Känns som ett enormt snöpligt slut på vår campingresa, men jag hoppas det blir mysigt ändå. Får göra det bästa av situationen.

Nu måste jag gå o lägga mig igen innan jag sprängs igen!


23 Juli 2006
Spraydag 1

Idag börjar jag spraya, vaknade imorse och hade fått mensen. Bara några dagar efter vätskan i buken - tycker det är tidigt men nu kom den iallafall så jag började puffa idag.
Ska ringa SU imorgon för att kolla att de fortfarande tycker jag ska spraya trots vätskan i buken så det inte blir något knas. Men tänkte att en dags sprayande inte kan vara nån fara om de säger att jag inte ska köra den här månaden!

Nu får jag hoppas att det var mensen som kom bara, så det inte bara var ännu en blödning från äggstocken. Hade ju det förra veckan och trodde det var mens på väg. Skulle kanske ha väntat tills det rann ur mig innan jag började spraya - men nu är det försent. Nu har jag redan börjat!

Kommentera här: