12 - 23 maj 2006

12 maj 2006
En tung dag


Idag vet jag inte riktigt vad jag ska skriva faktiskt.
Kan inte gå in på detaljer, men vill ändå dela min vardag med er på något sätt.

Dagen började så bra. Vi gick upp tidigt hela familjen, jag åkte iväg på ett möte och Prinsessan fick gå tidigt till fritids för att äta frukosten där.
Det är lycka för min tjej som nästan aldrig får äta frukost på fritids!

När jag hämtar henne sprudlar hon av energi och är glad som en solstråle, vi skyndar oss och gör oss iordning för idag ska hon få åka till sin bio. mamma och hälsa på över helgen.
Tyvärr blir det inte riktigt som det var tänkt och lovat.
Precis när vi sticker ut foten genom dörren och ska åka så ringer telefonen...
och det blir ingen helg hos bio. mamman för min prinsessa.

Tårar, ilska, frustation och besvikelse strömmar ur henne...
många tunga minuter som blir till timme och som blir till timmar innan det lugnar ner sig.

Nu är hon ute o leker med sina vänner och ser ut som vilket barn som helst, glad och lycklig!
Men jag vet vad som döljer sig därinne...under tröjan...under huden...
och vissa dagar är det verkligen inte lätt att vara förälder, fast man har en ängla snäll tjej!


13 maj 2006
Lugn och skön dag

Efter gårdagens känslostorm så behövde familjen en lugn och skön dag!
Det har vi verkligen haft. Vi sov ganska länge och sen gick vi ut och grejade i förrådet. Jag och skruttan tog itu med 3 sopsäckar som stått ute i förrådet fulla med hennes gosedjur!
De åkte ut i vintras när hon fick mask i magen. Då fick vi rådet att ta ut alla gosedjur i 2 veckor så skulle maskäggen dö. Men sen blev det aldrig av att vi gick ut och hämtade in dem igen, tiden har gått och hon har lekt med annat. Men idag var en perfekt dag att ta in dem på igen!

Vi skakade av allihopa och gjorde ordning myshörnan under sängen (hon har loftsäng) så nu kan hon gosa där igen när hon får lust.
Sen tog vi en tur in till stan och köpte födelsedagspresenter, ett till en kompis till henne och en present till min lillasyster som vi träffar nästa helg!

När vi kom hem tog vi ut en filt och så åt vi vattenmelon och revbensspjäll på gräsmattan i solskenet som lunch. Supermysigt!

Resten av dagen har Prinsessan lekt och haft det bra, hon är behov av mycket kramar och gos, men får hon bara det så verkar hon må bra iallafall. Jag hoppas att det inte bara är skenet som bedrar.
Jag känner mig väldigt trött, sov dåligt inatt så jag vet inte om det är därför eller om jag börjar bli lite hängig kanske? Eller så är det mensen som är på g? Har ont i magen, men har svårt att definiera om det är tarmarna eller äggstockarna eller mensmagen. Får avvakta och se helt enkelt.
Tar det lugnt nu iallafall, vilar o ser på inspelade program som legat på videobandet för länge nu!
Ikväll blir det taccos och sen blir det mys film med älsklingen.
Skönt att det är lördag!!


15 maj 2006
Idag söndag har vi tagit det lugnt. Jag har varit iväg och solat solarium i den där trånga tunneln. Idag hade jag dock med mig MP3 spelaren och då var det lite skönare och gick fort. Jag blev knappt påverkad idag så jag tror nog jag kan öka till 12 min nu utan problem nästa gång. Bra!

Efter solningen var det dags för mig att baka. Prinsessan ska ha loppmarknad nästa vecka på skolan och då ska vi föräldrar baka fikabröd som de kan få sälja. Sambon fick åka iväg och tvätta bilen så länge, den var så skitig och dammsugning blev det också beordrat att göras. Skönt att få den fräsch!

Under tiden bakade jag 2st banan/choklad sockerkakor och en Pepparkaks sockerkaka. Sen fixade jag en god gryta med teriyaki smaksättning - mums så gott!

Idag har jag blivit tokig på min mensmage!
3 nätter på raken har jag haft ont på en golfbolls storlek i högra äggstocken - 1dm höger om naveln. Men bara på nätterna och morgonen, sen går det över.
Idag var det ännu ömmare och sen på dagen fick jag även ont i vänstra äggstocken. Trodde ju jag hade BIM imorgon, men nu känns det nästan mer som Ägglossning.
Till slut gick jag och gjorde ett gravtest och ett ÄL test.
Grav testet var negativt och ÄL testet var naturligtvis inte fullständigt utfört. Tog lång tid innan det kom fram ett Controll streck i rutan och när det väl kom ett så kom test strecket lika fort och var exakt lika starkt.
SÅ jag drar in sambon in på toan och förför honom i all hast. Vad gör man inte? Tänk om jag ägglossar på dag 30. Låter ju döööskumt - men jag är verkligen väldigt osäker. Nu har vi iallafall gjort vad vi kunnat, sen får det komma mens imorgon eller så var det ÄL ont jag hade. Vi får vänta och se...
Spänningen är olidlig!


15 maj 2006
Brudbuketten är vald

Idag tog jag tåget in till stan och gick raka vägen till blomsterbutiken som jag hört så mycket gott om.
Hade egentligen först tänkt bara titta och sen jämföra priser hos andra, men vilken härlig service!
I andra butiker har jag själv fått stå o bläddra i deras fotopärmar och sen typ bara fått gå ut igen när jag inte var nöjd. Här blev jag inte lämnad ensam alls utan hon frågade vad jag hade för ideér och jag beskrev min dröm om en bukett som inte är för tung, men som hänger ner lite grann. Jag vill ha mörkrosa och ljusrosa i den, gärna rosor och gerbera. Sen vill jag ha något blått eftersom bröllopstemat är havet och så vill jag ha snäckor som hänger ner.
Hon tyckte det var en jättespännande ideé och plockade fram blommor och satte ihop provisoriskt så jag såg hur det såg ut och det slutade med att jag beställde den direkt och känner mig hur nöjd och glad som helst.

Finns det förresten någon här som är experter på ÄL stickor?

Får man två streck på stickan om man inte har Ägglossning?
Jag har aldrig testat mig med ÄL sticka när det inte är ÄL tider, så jag har alltid bara sett två streck.
Men om ÄL är över för 14 dagar sen, får man ändå två streck på stickan då?
Fattar ingenting här...

Jag vet ju att jag borde vara runt BIM tider eftersom jag är på dag 31, men idag har ägglossningsvärken avtagit och jag känner bara svagt av det - ingen mensvärk.
Och strecken är inte lika starka längre som de var igår, men test strecket är absolut starkt och tydligt!

Vad har ni för teorier?
Känner mig smått förvirrad här!

Kvällsuppdatering:
Klart jag ska hålla er uppdaterade. Tycker faktiskt själv det är väldigt spännande att jag fick pos. på ÄL stickan. Det har jag aldrig fått förut, men jag har å andra sidan inte testat med ÄL stickor vid BIM tider heller så det kan ju bero på det!


Det är fortfarande kritvitt på pappret så mensen är ju iallafall inte på gång ikväll.
Vilket är positivt i 2 hänseenden.
1) Ju närmare 17 maj jag kommer, helst förbi det datumet, desto mindre är chansen att jag har mens på bröllopsdagen.
2) Det kan ju vara så att jag är gravid, vilket vore helt fantastiskt!
Otroligt...förvånande..makalöst efter all längtan och kämpan.
MEN, jag höjer fingret en gång till, jag känner mig inte alls gravid så jag misstänker att det inte är så fallet är tyvärr.
När jag var gravid förra gången, fick ju dock missfall 4+3, så jag kände ju inte så mycket mer än lite svagt illamående och stora bröst.
Idag har jag inget av det, inte ens ömma bröst och det brukar jag ha vid mens tider också.
ÄL värken är rätt lik mensvärken, men är mer specifik i själva äggstocken. Det var därför jag började tänka på det i helgen för det kändes mer som ägglossningsvärk än mensvärk i helgen.
Jag håller er uppdaterade - lovar!!


16 maj 2006

Kl 9.00
Vaknade imorse och var seg som sjutton. Vänder mig om och ser att min blivande man ligger där bredvid mig och sover hur gott som helst. Han som börjar 1½ timme tidigare än mig - han har försovit sig!
Det blir en smått stressig morgon för oss alla 3, men jag och skruttan kommer iallafall i tid och min sambo tar sig till jobbet så fort han bara kan.

Status BIM+1:
Anar lite svag mensvärk tycker jag idag, så det är nog inte ÄL jag hade i helgen trots allt. Fortfarande dock kritvitt i byxorna, brukar få bruna flytningar ett par dagar innan mens så jag väntar med spänning hur länge den ska hålla sig borta.
Varje dag är en bonus i bröllops synpunkt, ju längre den dröjer desto mindre chans att jag har mens på bröllopsdagen. Så håll tummarna att den väntar ett par dagar till.
Sen kan jag naturligtvis inte sticka under stolen med att det vore helt fantastiskt om vi har lyckats bli gravida just den här sista månaden innan bröllopet - så de tummarna får ni också gärna hålla såklart.

Kl 11.00
Känner mig smått illamående och det små molar i mage och rygg.
Det här är tecken för både mens och graviditet för min del, så jag vet fortfarande inte vad det ska bli. Fortf. vitt på pappret.

Har nu valt skor, tusen tack för alla era röster!
Jag visar resultatet på en bild ikväll.

Kl 12,30
Fallet Filip
Är det någon mer än jag som följer fallet Filip på Rix FM:s lunchlåda.
Det är en dagisgrupp som ska börja nollan, varav politikerna har valt att placera ETT av barnen i en helt annan skola ensammen utan kompisar med sig. Nu försöker Gert Fylking sätta hårt mot hårt och få dem att ändra på sig i ärendet, men det går tungt. Politikerna är så otrevliga och håller fast vid att de har gjort rätt.
Nån mer som hört detta?

Har nu ätit lite lunch och illamåendet gick över, skönt! Var rejält hungrig så det kanske är det. Fryser som bara den idag här på kontoret, värmen är avstängd men ute råder minsann ingen sommarvärme. ska bli skönt att åka och lägga sig i solariumet om 2h!

Kl 14.15
Nu ska jag strax sluta jobbet och åka iväg på några ärenden.
Först ska jag lämna tillbaka det par skor som jag inte har valt till bröllopet. Spännande va!!??
Ni får se ikväll, lovar!

Sen ska jag åka och sola solarium igen, måste försöka bli lite brunare än bröllopsklänningen och eftersom sommaren inte vill infinna sig får jag använda andra metoder. Brukar inte sola solarium så det här är nytt för mig, men det går bra tycker jag.
Är ju dock nu liiite orolig för att jag möjligtvis är gravid och går o solar solarium - men jag hoppas det inte skadar ett litet minipyre som knappt har fastnat än isåfall.
Fortfarande vitt på pappret...nu börjar det bli riktigt spännande tycker jag själv. MEN, jag tror fortfarande mer på mens än på graviditet....
ett tag till iallafall. *ler*

Tusen tack för alla era tummar, ni är underbara!!

Kl 17.40
Nu är jag solbränd och fin, tog 12 min solning idag och det gick bra det med verkar det som. Har bara vågat mig på 9 min förut.
De är ju så fasligt trånga de där rören så jag får verkligen koncentrera mig på att inte få klaustrofobi därinne!

Hämtade hem skruttan från fritids och då hade vi fått ett pysselpaket på posten. Kl var då 16 och jag var rätt trött, men hon ville naturligtvis pyssla på en gång och jag kan inte säga nej till min sockertopp.
Så fram med tröjor, baljor och slit och släng kläder som inte gör något om de blir förstörda och sen färgade vi tröjor!

Nu tror ni de är klara, men ack vad ni bedrog er!
Imorgon efter skolan ska vi nämligen sy dit paletter och annat smått och gott som var med i pysselpaketet. Men nu måste de som tur är torka (och mamma får vila, vilken tur!! *ler*)

Kåldolmarna står just nu och kokar på spisen och jag ska slänga mig ner i soffan en liten stund innan jag fotograferar mina skor som jag har valt.
Ni får alltså vänta liiite till på dem.

Status: Fortfarande vitt på pappret, riktigt kritvitt alltså. Och nu gör det bara ont i äggstockarna - på sidorna. Svagt illamående igen, men nu är jag hungrig igen!
Och jag mår alltid svagt illa vid menstider, så det ser jag inte som ett tecken.
Men spännande är det!


17 maj 2006
Exakt en månad kvar till bröllopet!!

Wow, tänk att tiden går så fort...får nästan lite panik. Idag är det exakt en månad kvar till bröllopet - på almenackan iallafall. Men det är ju egentligen först på lördag som det är exakt 4 veckor kvar. Huu, nervositeten börjar komma krypande nu känner jag.

Imorgon åker hela familjen uppåt i landet där jag har min släkt. Där ska jag träffa min syster som är hudterapeut och hon ska ge mig en ansiktsbehandling, vaxa benen, manikyr, pedikyr, färga ögonbrynen och plocka dem. Sen ska vi kolla hur hon ska sminka mig på bröllopsdagen och så ska vi prova lite lösögonfransar!
Sen ska jag till frisören och lägga lite sommarslingor i håret!
Min älskling ska också träffa min syster och vaxa bort hans hår på ryggen, helt eget val. Jag älskar hans hår på kroppen, men nu vill han vara extra fin till bröllopet säger han.

Sen blir det nog MYCKET bröllopsprat och fixande med allting resten av helgen. Jag lovar att berätta på måndag när jag kommer hem igen! Men ni får nog stå ut utan mig fredag, lördag och söndag så skriver jag på söndag kväll igen. Det KAN hända att jag kommer åt en dator under helgen, isåfall skriver jag såklart.

Kl: 10.00
Mirakelstatus
Idag är jag på BIM+2 och det är fortfarande helt kritvitt på pappret.
Jag har lite träningsvärk i magen faktiskt *skrattar* för igår när jag solade solarium så ville jag försöka undvika vita fläckar på de där knölarna på ryggen som alltid blir kritvita i solarium. Så jag låg och spände upp kroppen i en båga i cirka 10 min, så idag har jag träningsvärk i magen!
Ska man bli fin får man lida pin minsann.
Men i övrigt tycker jag inte jag har någon speciell mensvärk och har inte haft det inatt heller. Undrar sååå vad det ska bli av det här.
Är mensen bara sen för att jag inte hade nån ÄL på dag 14,
eller var kroppen försenad och jag hade ÄL i helgen - isåfall får vi vänta 14 dagar till på mens,
eller kan det vara så att jag är gravid?
Jag vågar knappt tänka tanken, alltid när jag gjort det förut så har mensen kommit farande som ett skott. Försöker andas lugnt och tänka på annat - men det är ju verkligen inte lätt!

Kl 17.00
Nu börjar jag bli lite undrande själv, det är fortfarande kritvitt på pappret och mensvärken är som bortblåst!
Vad är detta?
Är det ännu en mastodont cykel som är på g?
Hade jag verkligen ÄL i helgen och inte mensvärk?

Jag har bestämt mig - imorgon bitti gör jag ett gravtest. Då är jag BIM+3. Visar den negativt då så vet jag att jag INTE är gravid, men att mensen är sen eller att ÄL var sen. Så kan jag kanske iallafall koppla av lite, för nu går jag och längtar efter ett pyre hela tiden och drömmer mig bort. Dags att komma ner på jorden igen!!??

Måste bara få säga att jag tycker det var superroligt igår när det var så många som skrev några ord till mig - tusen tack allihopa!


18 maj 2006
Nu har jag testat!

Och min magkänsla var tyvärr rätt, jag är inte gravid.

Så nu kvarstår egentligen bara frågan när mensen ska komma?
Det finns 2 alternativ kvar nu:
1) Jag hade ÄL i helgen, det var därför jag hade så ont i äggstockarna då.
Isåfall kommer mensen ca den 28 maj.
2) Jag har ingen ÄL alls den här månaden och det betyder för min del att mensen kan komma nu eller om mååånga veckor. Som längst har jag haft en cykel på 60 dagar en gång under mina 2 år som bebistillverkare.
Det hoppas jag ju dock inte på att jag har nu, för då betyder det att jag ändå får mensen på mitt bröllop!

Men som det ser ut nu så bådar det gott för ett mensfritt bröllop, om den väntar ett par dagar till så är jag helt säker på att inte ha den över bröllopet. Och om den väntar ända till 28 maj så är det också helt okej! Den får dock inte bli en superlång cykel, för då riskerar jag att ha mensen över bröllopet ändå.

Nu kan jag inget mer göra, bara att vänta och se.
Detta är nog det värsta med att vara en PCO:are!

Fick en fråga förra veckan hur det kom sig att jag fick pos. på ÄL stickan för 2 veckor sen och sen nu igen?
Det finns en förklaring på det.
Som PCO:are så utvecklar man ofta mindre mängder av hormoner som får ägg att växa, därför bildar vi många små ägg och ofta så hinner aldrig ett ägg bli helt klart och vi släpper inga ägg. Bildas det dock ett ägg som är moget eller har tillräckligt höga halter i kroppen får vi ändå utslag på ÄL stickan. MEN sen krävs ett ytterligare hormon - som får ägget att släppa. Och det är inte säkert att kroppen lyckas bilda tillräckligt mycket av den sorten - så då släpper vi ändå inget ägg.
Därför kan en PCO:are få pos på ÄL stickan flera gånger under en lång cykel, för kroppen tillverkar äggtillväxnings hormoner lite då och då. Ibland sätter den fart och då får jag ont och pos. på ÄL stickan, ibland lugnar det ner sig och jag kan gå 14 dagar till och sen provar kroppen igen att försöka släppa ett ägg.

Hoppas ni förstod lite, det är knappt så man själv förstår!

Idag jobbar hela familjen (bonusdottern går i skolan naturligtvis) och sen packar vi in i bilen och åker uppåt i landet för att träffa mina släktingar och för att få diverse behandlingar.
Jag lovar att försöka titta in här på lördag och skriva några rader - men på fredag vågar jag inte lova någonting, för då ligger jag och får massa behandlingar och sitter med färg i håret i princip hela dagen. Och på kvällen ska vi ha familjemiddag!



19 maj 2006
Nu tittar jag till er igen!

Smyger ner i gillestugan medans min familj sitter och njuter av en kopp kaffe efter maten.
Kan inte hålla mig ifrån er!

Har haft en uuuuuuunderbar dag, njutit på salong i 4h.
Vaxat benen - aj, det gör verkligen ont. Speciellt vid vristerna.
Plocka ögonbrynen - aj, det är heller inte särskilt skönt tårarna rinner längs kinden. Men fin blir jag! Färgar även dem och ögonfransarna.
Ansiktsbehandling - får först massage, peeling, ångbad och sen klämmer hon por maskar tills jag kvider för hjälp vad det är smärtsamt. Men som tur är får man underbar massage och någon kletig mask efteråt och den är så ljuvlig att man glömmer det onda. Hon tar även och skär loss två "silverkulor" som ser ut som vita kulor under huden. Någon form av fettsamling.

Under tiden som jag ligger i masken kommer min sambo och vaxar ryggen - den smärtan som jag kände var bara en droppe i havet. Hjälp vad han kvider under hennes vaxning av ryggen. Men till slut är det klart och han blir jättefin han med!

Nu provar vi sminkningen och kollar vilken färg vi ska ha på ögonskuggan osv...blir sååå fin! Min syster har köpt en underbar tiara också. Den ska jag fotografera och visa er när jag kommer hem.

Hinner slänga i mig en räkmacka innan det är dags för håret.
Lägger en sunlight i hela håret och det blir ljuvligt, alla frisörer beundrar mitt långa självlockiga hår och kommer till o med fram o känner på det. Så förundrade att jag fått självlockar på gamla dar!
Sen klipper jag mig lite och sen gör vi bröllops håruppsättningen - åååå det blir också så fint. Är så nöjd och belåten när jag går därifrån!!

Eftermiddagen tillbringar vi hos min syster, barnen åker iväg på tivoli och vi fixar bröllopsplanering. Klipper bland annat itu ett stort blått tyg på 40meter som ska ligga som duk på bordet och vara "havet".
På kvällen grillar vi och myser och pratar....
Och vet ni vad jag nyss har gjort?
Suttit i sovrummet i en halvtimme och bara goooosat in mig i håret ohc pussat på lilla huvudet på min älskade lilla sockersöta systerdotter som är 1½ år.
Åååååå vad det är ljuvligt. Hon snuttade i sig vällingen tills hon somnade, gosade in både mig och henne i snuttefilten, sprattlade med sina små söta ben och sen när hon somnade så bytte jag ut flaskan mot en napp. Lade ner henne i sin lilla söta spjälsäng i det rosa flickrummet, gosar ner nallen bredvid och säger godnatt.
Hon tittar upp och myyyser, sen somnar hon om igen!

Mitt lilla hjärta, det är tur att jag har små bebisar omkring mig ibland som jag får njuta av. Jag passar på och älskar varje sekund!!!


21 maj 2006
Möhippa!

Här trodde jag att jag skulle få en lugn och skön lördag med min bästa väninna i hennes nya hus. (de har precis flyttat och vi hälsade på dem för första gången)
När vi fikat och suttit i soffan och pratat en stund så ser jag hur det kommer några tjejer med en picknik korg utanför hennes hus.
Jag kopplade aldrig vilka det var utan trodde det var hennes nya grannar och så helt plötsligt står mina systrar därinne i min väninnas vardagsrum!
-Heeeeeeeej!!!!

ååå, jag blev så rörd så jag började gråta!
Sen fick jag klä om, fin fina kläder fick jag. Klänning, slöja, prinsesskrona och gamla halsband som jag hade gjort själv när jag var liten. Sen snodde de med mig och lämnade min blivande man och prinsessan kvar hos min väninnas man och hennes barn.
Det blev en uuuuunderbar dag med MYCKET kärlek och värme!
Är såå nöjd och glad.
Fick bland annat måla ett porträtt på min blivande man, som jag inte har en aning om vad de ska med till!?
Och så fick jag fina presenter som jag ska ha på bröllopsnatten:
Bubbelbad, dyr choklad, stringtrosor och så fick jag ett album där jag ska sätta in bilder i hur förberedelserna inför bröllopet är.
Vad roligt!

Hade inte en aning om att det här skulle ske för jag hade bett om att inte bli tagen alls eftersom jag har min IBS mage och knappt klarar av att gifta mig överhuvudtaget. Men de hade minsann tänkt på allt. Jag kände mig trygg och lugn hela tiden och då går det ju bra också. Härligt!

Helgen har varit sååå härlig, full med kärlek och värme från mina familjemedlemmar. Mycket bröllops fixande och god mat, mycket fika och så bebisgos med mosters ängel!

Vilken lycka att få gosa så mycket bebis fast man inte har en egen! Betyder sååå mycket för mig och fyller mig med lycka.

Lovar att visa bilder på bröllops saker som jag fått i morgondagens blogg. Nu måste jag gå och fixa ordning inför morgondagen, vi kom hem för bara 2h sen!


23 maj 2006
Vill ni ha bröllops stämning??

Som ni nog har förstått så har hela min helg gått i bröllopets tecken, det var helt underbart.
Känner mig lugn och förväntansfull nu, tänk att det är mindre än 4 veckor kvar nu bara!

Förra veckan så fick jag höra Shirley Clamps nya svenska version av It must have been love på radion. Och tyckte den var så vacker, naturligtvis så var texten sorglig och handlade om olycklig kärlek...typiskt!

Men jag funderade lite och satte mig och skissade. Och nu har jag en ny text, som är skriven för oss. Vill ni läsa?


När kärleken föds har den inget namn

En varsam viskning, i mitt öra.
Det gör mörkret, mindre kallt. Jag vaknar hos dig, och möts av värmen.
I mitt sovrum, och överallt. Där är du! Jag blundar hårt. Du rör mig nu.


När kärleken föds, har den inget namn.

Men jag vet att jag fann den när vi såg på varann.

När kärleken föds, har den inget namn.

Men vi har den här, när du håller min hand.


Är så lycklig, att du finns här. Dina hjärtslag, ger mig skydd.

Här i din närhet, där vill jag vara.

Du ger mig ljuset, du är mitt allt.
Du tar min hand. Håller den hårt. Och ler mot mig.


När kärleken föds, har den inget namn.

Men jag vet att jag fann den när vi såg på varann.

När kärleken föds, har den inget namn.

Den följer ebb och flod, flyger med vinden.


När kärleken föds, har den inget namn.

Men jag vet att jag fann den när vi såg på varann.

När kärleken föds, har den inget namn.

Men vi har den här, när du håller min hand.

Kommentera här: