22 aug - 6 sep 2005

22 aug 2005
En Bättre Dag!!

Dag 4 och mensen vill inte riktigt börja störtblöda som den brukar göra. Det gör mig lite orolig...
men den kommer väl snart!
Jag brukar börja störtblöda på dag 3-4 och sen avta på dag 5, men nu känns det som jag är en dag efter minst.

Ringde gynekologen imorse som varit på semester ända fram tills nu, fick prata med sekreteraren som skulle fråga om jag fick ta en 4:e kur och ringa upp mig. Sen fick jag en ny tid till honom på måndag så jag ska få en vul undersökning och kolla mina äggstockar så de är okej efter den där blödningen. Då ska jag även be honom kolla efter cystor som tydligen är en biverkning av pergotime.
Plus att jag vill komma till VC och ta progesteron prov varje månad jag äter pergotime, det ska jag se om jag inte kan få göra!
Ska försöka stå på mig...

*************************************************

Mensen satte igång och störtblöda vid 13 idag så nu känner jag mig fit for fight med den biten iallafall.
Den kom ju igång sent på dag 1 så det kanske inte är så konstigt att det förskjuts lite den här gången. Men jag räknar det ändå som dag 4.

Och så ringde gynekologens sekreterare vid 15 tiden och jag fick klartecken på att få börja en till pergotime kur imorgon. Det blir min fjärde!
Nu hoppas jag verkligen att den ska ge mig tur...
Kändes otroligt skönt att få fortsätta och inte få börja om igen på noll igen, utan ägglossningar och ny kö till IVF.
Ska dock till min gynekolog på måndag för att göra VUL och så ska jag be honom sätta upp mig på kön till IVF kliniken så vi inte får stå där i flera år också till ingen nytta!
Känns som tiden börjar rinna ifrån mig eftersom jag fyller 30 om några veckor.

Åkte till två apotek innan jag fick hem pergotime igen, men nu ligger det 3 askar på hyllan och en ska jag börja använda imorgon...
nu känns livet lite ljusare igen. Nya tag! Nya krafter!
Tack alla som stöttat mig när jag haft det tungt.


23 aug 2005

Dags för ny pergotime kur!
Ååå vad det känns härligt att få börja med denna 4.e kur av pergotime. Jag har varit så orolig att min gyn skulle sätta stopp efter tre, men när jag fick beskedet igår om att jag får fortsätta så fick jag nya krafter och orkade ta mig upp ur det svarta hål som jag befunnit mig i hela helgen!

Nu känner jag mig fit for fight igen och redo att kämpa vidare mot vårt mål - en alldeles egen bebis.

1:a tabletten är intagen och mensen har kommit igång rejält så nu känns det som jag är redo igen.
ÄL here I come!


24 aug 2005
Jaha så har man tagit andra tabletten och det var liksom som om jag stoppade i mig en vanlig vitamin på morgonen. Kändes helt naturligt och jag tänkte inte ens på vad jag tog för tablett...har inte tänkt på det på hela dagen faktiskt.
Känns nästan overkligt så här på kvällen, att vi har kommit i en sån fas att vi går vidare helt naturligt och inte tänker VARJE sekund på att bli gravida.
Rätt skönt faktiskt!!


25 aug 2005
Idag jobbar jag hemifrån och det är SÅÅÅ skönt!
Fick en härlig morgon i ganska lugn och ro, trots att jag tog upp bonustjejen och gjorde ordning henne som vanligt. Men det är stor skillnad på att göra ordning EN och inte sig själv!

Åt 3:e tabletten idag...det går av bara farten nu. Skönt!

Har fått en anings ont i halsen idag, undrar om jag ska bli förkyld nu igen lagom till min födelsedag - det brukar aldrig slå fel.

Imorgon är det möte på jobbet hela dagen, fy så segt på en fredag!!!!


27 aug 2005
Så har jag tagit min sista pergotime tablett.
Den här gången har det gått av bara farten, har knappt tänkt på att jag tagit tabletterna och det känns jätteskönt för det brukar vara i min tankevärld till 99% de andra månaderna.
Allting känns avslappnat ohc skönt, det njuter jag av.
Dag 9 idag, gyn och vul på måndag - sen är det ÄL maraton som gäller. Och jag LÄÄÄNGTAR!! 
 
 
29 aug 2005
Idag ska jag åka till gynekologen och göra ett VUL vid 10.15
ska bli mycket spännande att få höra hur det ser ut med äggstocken som blödde i somras och om jag har några cystor som biverkningar av pergotime.
Jag ska även be att få ta blodprov på dag 23 så jag vet om jag ÄL.ar och så ska jag fråga om jag får sätta upp mig på kön till IVF-kliniken.
Återkommer när jag är hemma igen!
************************************************** **
Kl 11.22
Tillbaka och det gick väl bra, men ändå inte....
min gynekolog meddelade att detta var den sista pergotime kuren jag fick av honom, för han säger att det finns stora risker till tumörer på äggstockarna och det vill jag ju absolut inte ha!
Så om denna kur inte lyckas kommer vi få en remiss till Fertiliteskliniken och då lär det vara att bara vänta o vänta o vänta tills vi kommer fram i den kön. Känns tungt, men ändå skönt på något vis att nu är vi ändå där.
Nu kanske vi kan få ännu bättre hjälp.

Han gjorde VUL och äggstocken som hade en blödning såg jättefin ut och sen såg han små folliklar med blåsor på, men det var väntat för kvinnor som mig som har oregelbundna cykler sa han.
Jag frågade honom lite mer om det och undrade om jag hade PCO. Då blev han nog lite förvånad över att jag visste vad det var ens...men så sa han att jag har inte PCO för jag har inte de hormonella värdena som klassas som en PCO.
Men om jag vill ha en diagnos så är den följande:
"Lätt hormonrubbning med antydan till PCO"

Ja...så nu är det bara att hålla tummarna för att denna sista pergotime kur ska ge mig en liten bebis!!!!!!!!!
Snacka om att känna sig lite pressad.
************************************************** **
20.20
Deppade ihop totalt efter gynekolog besökt. Livet känns stenhårt att leva och jag har jättesvårt att se något ljus i den här bebistillverkningen just nu.
Det känns som detta blir vårt absolut sista försök som bara måste lyckas, annars dröjer det LÄÄÄNGE till innan jag får en bebis. Snyft!!

  
31 aug 2005
Dag 13

Idag känns allting mycket bättre igen!
Fick en rejäl svacka där (igen) och tyckte grymt synd om mig själv...hi hi...men nu är jag på g igen.
Hade ett underbart samtal med en väninna som är i samma situation som mig igårkväll och det gav mig riktig fighting spirit igen.
Hon menade på att nu har de ju äntligen hittat felet och nu kan de ju försöka göra någonting åt det!
Det är ju värre för de som inte har något synligt fel men inte blir gravida ändå, vad ska de göra med dem??
Och så tipsade hon mig om att göra en Insemination när vi kommit in på fertilitskliniken (om flera hundra år!!!) för det är visst många med PCO som lyckats den vägen.
Så då kändes det genast mycket mer hoppfullt!
Nu ska jag bara försöka stå ut med väntan fram tills dess - men FÖRST ger vi nu pergotime kur nummer 4 en riktig och ärlig chans iallafall. Man vet ju aldrig om det kan ske ett mirakel kanske!!! 


 
1 sep 2005
Fick idag höra utav Annica S att hon fått samma diagnos som mig, men sen visade det sig att hon hade för högt prolokatin värde som hon fick medicin emot och då blev hon gravid och fick behålla sitt barn.
Så då blev jag ju supernyfiken och ringde upp min gyn o frågade om det värdet var taget...och det var det.
Den 20 aug förra året hade jag haft 311 på det provsvaret och det ska ligga under 400 så det var väl bra då antar jag!

Är på dag 14 och vi ligger i, tänk om vi skulle lyckas på detta sista pergotime försök. Mag känslan säger NEJ...men jag kan ändå inte sluta hoppas LIIITE!


3 sep 2005
Härligt!!! Idag är jag mitt i Ägglossningen, tror jag släpper mitt ägg nu eller inatt för jag har SÅ superont i äggstockarna.
Vi hade sex igårkväll och kommer ha det ikväll också, så jag är inte orolig att vi kommer missa ägget.
Nu är det bara frågan om det vill ta sig och stanna kvar!!!!

Idag har vi fixat massor inför min födelsedagsfest på lördag, varit och storhandlat och klippt gräset så det är fint utomhus. Hoppas på fint väder så vi kan duka därute!


6  sep 2005
Dag 19 och jag har fått jätteont i äggstockarna igen, mest på höger sida...tänk om det är en äggstocks blödning igen!??
Blir galen....

Det kommer precis som förra gången i vågor så jag viker mig dubbelt av smärta, sen gör det nästan inte ont alls.
Jag är kvar på jobbet och tycker det går rätt bra, alla i min närhet tycker jag ska gå hem - men jag vill gärna ha mina timmar och mina pengar så jag är envis som en varg. Kan lika gärna sitta här på jobbet som ligga hemma o vila....

************************************************** *
Kl 13.18
Tycker det börjar kännas LITE bättre nu, kanske var det bara någon slags kramp i äggstocken??

Kommentera här: